Svar: Mad til lille pige
26. juli 2011
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, dejligt at høre at du har fulgt med og nu har fået lyst til at skrive selv :)
Det er en fin plan du har sendt og jeg kan godt høre at du har gjort dig mange gode overvejelser i forhold til din datter og introduktion af kost. Det er også meget fint, at hun får ½ dl. af gangen. Hun behøver ikke spise 1 dl. hver gang eller mere. Det vigtigste er at hun spiser, forbinder det at spise med noget rart og det er bedre at hun spiser lidt og tit end få og store portioner.
Nu hvor hun bliver 7 måneder, vil det være rigtig godt at du øger hendes variation af mad, så hun får mere og mere forskelligt og stille og roligt får mere og mere af den mad I voksne spiser. Det vil være naturligt at flaskerne skæres ned, så hun får mindre og mindre flaske og mere skemad. Det vil ofte være flasken formiddag og eftermiddag der fjernes først og du må gerne starte med at skære flasken om eftermiddagen væk først og her erstatte med et mellemmåltid.
På samme måde vil det være rigtig godt at hun får skåret lidt ned i mælken om formiddagen, får lidt frugt som mellemmåltid og stille og roligt helt lærer at undvære sin flaske der. Det er vigtigt i forhold til hendes madindtag, men det er også fint i forhold til at lære hende, at sove uden at være afhængig af flasken. Samtidig er formiddagsluren ofte den korteste lur og middagsluren den længste - når hun bliver 1 år, vil formiddagsluren ligeså stille trappes ud og hun vil begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Derfor er det meget fint allerede nu at arbejde på, at hun sover sin længste lur til middag og sover korteste lur om formiddagen ... Hvis det så ikke fungerer hos jer, så fred være med det - det kan forsøges, men du kan jo ikke udføre mirakler :)
Der er lidt ændringer til dagsplanen og mit forslag kommer her:
Tidlig morgen Kl. 5-6: Flaske og sover lidt videre enten i egen seng eller hos jer.
Kl. 7: Vågner, står op og pusles.
Morgen Kl. 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop. Forsøg at trappe ud af banan, så hun lærer at spise grød der er mindre sød nu ...
Formiddag 9.30: Frugtmos (vitaminer), frisk frugt i hånden, - bløde frugtbåde som både af appelsin, blomme, fersken, kiwi, melon eller lignende. Giv også gerne et stort jordbær eller lidt hindbær. Variation af frugt er også vigtig. Vand af kop.
Flaske - men får mindre og mindre i den, så den tilsidst kan undværes og trappes helt ud - og puttes til formiddagslur.
Kl. 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller grøntsagsmos fra glas. Dertil ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at sidde med i hånden og sutte på.
Kl. 14.30: Flaske og puttes til middagslur i barnevogn.
Eftermiddag Kl. 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Flaske trappes ud og erstattes her med netop lidt grød som mellemmåltid.
Aften 17.30-18: Aftensmad med udgangspunkt i jeres mad. Prøv med kogte ris i grøntsagsmosen - lav f.eks. boller i karry, ris med sur-sød-sovs. Hvis I får lidt laks fra ovnen, så brug det i grøntsagsmosen, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle kan moses og gives. Prøv at variere mellem forskellige rodfrugter - både som mos og også bagt i ovnen, som hun så kan sidde og gumle på selv. Vand af kop.
Kl. 19.30-20: Pusles, får børstet tænder, flaske og puttes til natten.
Kl. 23.30-24: Flaske og sover videre til næste morgen.
Det vil være rigtig godt, at hun kun får grød to gange dagligt og dette morgen og eftermiddag. Det vil være rigtig godt at give de grovere grødtyper og nu forsøge med flerkornsgrød med lidt mere bid.
Derudover skal hun så have grøntsagsmos, kød og fisk og også begynde med ris. Varier hendes indtag af grøntsager, kød og fisk så meget som muligt og meget gerne med udgangspunkt i jeres mad, giv også gerne sovs af forskellig slags.
Det er helt naturligt at hun nogle gange har svært ved at styre maden hun selv sidder med - det kræver øvelse og tålmodighed, men det er kun sådan hun lærer det. Hun skal altid sidde under opsyn, når hun har noget i hånden, for hun kan godt få bidt eller knækket et stykke af, som sætter sig fast i halsen. Det er derfor også en rigtig god idé at du jævnligt udskifter det hun sidder med, til et frisk stykke, som kan holde lidt igen.
De fleste børn vil naturligt begynde at hoste, hvis de får noget galt i halsen. At hoste er en naturlig refleks, som gør at maden får løsnet sig og der atter skabes frie luftveje. Du vil ikke være i tvivl, hvis hun ikke kan hoste det løst og har brug for din hjælp.
Hvis din datter får maden sunket på en måde, hvor du mener hun har brug for hjælp, hvor vejrtrækningen stopper og hun er dårlig - så må du igang med førstehjælp. Der er mulighed for at tage forskellige førstehjælpskurser - netop henvendt til forældre med små børn :)
Med hensyn til at trille fra mave til ryg, så vil de fleste børn naturligt komme til dette, når de maveliggende strækker sig op i strakt arm og kikker til siden. Hovedet er så stort og tungt, at de naturligt får overbalance og triller om på siden, hvorfra de så triller videre til ryggen.
Du kan godt hjælpe hende med at lave disse bevægelser ved at holde noget legetøj eller andet skråt bag ved hende og så dreje det bagud, så hendes øjne følger det og hun derved 'tilter', hvis du forstår hvad jeg mener.
Det er også en god idé generelt at tumle meget med hende, trille hende, danse med hende, vende og dreje hende. Evt. trille hende på en stor gymnastikbold. Jo mere I kan vende og dreje hende i alle retninger, jo mere styrkes hendes balance og jo mere vil hun også begynde at bevæge sig selv :) Men alt det lyder det som om at I allerede gør og mon ikke det kommer stille og roligt - hun lyder til at være godt igang ...
Med hensyn til tandbørstning, så er det bedst at børste tænderne efter hun har fået mælk - men det kan jo ikke altid lade sig gøre med små børn, der stadig har brug for mælk om natten og det er okay. Jeg har talt med et par børnetandlæger som siger, at det vigtigste er, at tænderne børstes to gange dagligt og at de børstes inden barnet får flaske er okay. Det at tænderne er rene inden flasken gives, gør nemlig at mælkesukkeret ikke så godt kan sætte sig fast på tænderne og dermed skulle det stadig hjælpe ... det vælger jeg at tro på:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske