Brev:
Falde i søvn i egen seng - 10 mdr.
26. juli 2011
Alder:
10 mdr.
Falde i søvn i egen seng - 10 mdr.
Kære Helen
Tusind tak for dit svar sidst. Det var til kæmpestor hjælp og planen var rigtig god.
Nu er Gustav blevet 10 måneder og der er to ting, der fylder hos mig/os. For det første er Gustav ikke meget for at falde i søvn i sin egen seng. Da han var mindre skulle han vugges i søvn, men så opdagede min mand, at hvis man lå sammen med ham i vores seng, kunne han falde i søvn selv. Dengang var det jo et fremskridt og vi tænkte, at det var en god overgang til at falde i søvn selv i egen seng. Men nu er det hverken gået værre eller bedre end, at Gustav eeelsker at falde i søvn i vores seng og helst ligge der det meste af natten.
Hans seng står i soveværelset, da vi bor i en to-værelses lejlighed, så jeg kan godt forstå han brokker sig og hellere vil over i vores seng, men han har sådan en fin seng selv, som jeg synes han skal sove i. Som det er nu får han lov at tumle lidt i vores seng og blive døsig og så prøver vi at lægge ham i hans egen seng, men han bliver virkelig ulykkelig og så snart han kommer i vores seng falder han til ro og lægger sig til at sove. Det kan sagtens tage 3 forsøg, hvor han til sidst klynker lidt ved at blive lagt i sin seng, men så overgiver sig.
Er det dumt at starte i vores seng? Hvordan får vi ham til at "kunne lide sin seng"? (Jeg ville sådan ønske at han havde sit eget værelse, men sådan er det desværre ikke). Jeg ammer ham ikke længere inden sengetid, fordi jeg gerne vil stoppe helt med at amme snart (det er den anden ting). Han får istedet grød og et glas mælk - det fungerer supernemt og han er nem at putte ligegyldigt om det er mor eller far der putter.
Han får så mælk sen aften og tidlig morgen eller sen aften og midt nat. Nogle gange kommer han over i egen seng efter første amning, men ofte bliver han liggende i vores, da han stadig har mange opvågninger, og det er nemmere at tysse ham til ro, når han ligger lige ved siden af, men egentlig har jeg også lidt dårlig samvittighed over at han ligger der, for det er jo vores egen skyld, når vi har ladet ham ligge der så meget.. Vil gerne høre dine tanker.
Jeg vil gerne nøjes med at amme sen aften og inden han skal starte i vuggestue d. 8. august stoppe helt. Tror du, det er realistisk? Det er flere uger siden, at han helt mistede interessen for at amme inden middagslur og som sagt gik det fint med at fjerne putteamningen. Jeg tænker selvfølgelig lidt på hans væskebehov - skal han have noget mme i kop indtil han er et år, eller er vand og sødmælk fint?
Mange hilsner
Mette