Svar: Falde i søvn i egen seng - 10 mdr.
26. juli 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Det lyder rigtig dejligt og omsorgsfuldt, at I har haft Gustav hos jer i jeres seng, når han har skulle sove. Det har givet ham en ro og gjort at han forbinder det at sove med noget trygt og rart - og det er en rigtig god basis at have for gode sovevaner senere hen, så der er ingen grund til at føle, at I har gjort noget forkert.
Det er helt naturligt at han søger jer ekstra, når han skal sove. Han gør det både fordi han han har lært det sådan, men han gør det også i kraft af sin alder. Han er igang med separationsfasen og øver sig derfor i at opleve verden mere og mere på egen hånd, mere og mere på afstand fra jer. Men han kan ikke adskille sig uden at føle sit ekstra tilknyttet og derfor søger han jer - han har brug for at mærke at I er der for ham og han er stadig så lille, at han føler sig alene, når han ikke kan se jer. Hvis I er ude af syne, føler han sig forladt og alene (så det er ikke så tosset at bo i en toværelses! :)).
Behovet for at mærke jer og vide at I er der, vil sandsynligvis blive forstærket, når han starter i Vuggestue - bare så I er forberedt - det kan godt være svært at få ham til at sove hele natten i egen seng, når han køres ind der ..:)
Man kan gøre det som I gør, berolige og betrygge og blive ved med at putte ham i egen seng, så han efter 3 gange, tilsidst overgiver sig og accepterer at sådan er det :) Det lyder ikke som om at han er voldsomt ked af det, snarere som om at han protesterer over at I er ved at lave om på rutinerne.
Man kan også lade ham falde i søvn i jeres seng og så flytte ham over i egen seng og arbejde på at han bliver sovende der. Det at han begynder at vågne i egen seng om morgenen, kan godt have betydning for at han på sigt så også bedre vil acceptere at blive puttet der ...
Og så kan man også gøre det, at man fjerner den ene side af tremmesengen og kobler hans seng til jeres. På den måde kan du f.eks. ligge i din egen seng ved siden af ham, lægge hånden over på ham, så han kan mærke dig og han kan ligge i egen seng og lære at falde i søvn der. I kan altså på den måde gøre jeres egen seng bredere, så I stadig sover sammen, men alligevel også i hver sin seng :)
At han skal tysses til ro nogle gange i løbet af natten er helt normalt og ikke noget du skal være ked af at gøre - og netop hvis han kan ligge i egen seng, men ved siden af dig, så slår du to fluer med et smæk :)
Han har brug for 400ml mme dagligt og hvis han ikke får dette skal han have jerntilskud. Da du ammer, går jeg ud fra at du allerede giver ham jern.
I princippet bør han få mme eller modermælk til han er 1 år og ikke kun få sødmælk og surmælksprodukter. Du kan derfor overveje om du vil komme lidt mme i grød og mos og derudover så give ham sødmælk af kop, lidt tykmælk om eftermiddagen, sovs osv. Medtænk også ost, som en god kilde til kalk. Han kan også få mme af en kop, men det smager ikke særlig godt og så vil han sandsynligvis ikke drikke det. Derfor kan du bruge det i morgen og aftengrød i stedet ...
Han har brug for 500ml mælk dagligt - og her tæller alt med. Når han bliver et år, bør indtaget ligge mellem 350-500ml for at han får kalk nok :)
Det er vigtigt at han derudover drikker vand, så han får væske nok. Hans væskebehov er naturligt stort. Du må give ham vand af kop og så skal du naturligvis holde øje med at han tisser nok. Det er vigtigt at hans bleer er våde og at urinen er klar og ikke lugter dårligt :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske