Svar: Det der med at falde i søvn om aftenen
26. juli 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære frustrerede Mor
Dejligt at høre fra dig igen - og tillykke med lillebror :)
Det er rigtig dejligt at din datter virker glad for sin lillebror og du ikke oplever store problemer med jalousi. Det er dog igen tvivl om, at det er rigtig svært for hende at skulle dele dig med ham.
Nogle sammenligner det med at ens partner kom hjem med en ny kvinde ... Hvis din mand kom hjem med en ny kvinde, meddelte dig at nu skulle hun sove i soveværelset og hende elskede han - ja han elskede naturligvis også stadig dig, men nu skulle hun også være der ... Hvordan ville du have det? Hvilke følelser ville der opstå i dig? Nok et meget godt billede af hvad det egentlig er vi nogle gange udsætter vores børn får, når vi kommer hjem med en baby, som vi forventer de vil elske ...
Og sandsynligvis ville du, som din datter, have rigtig meget brug for at din mand prioriterede at være sammen med dig - og kun dig. Du ville sandsynligvis om aftenen, når du skulle i seng, rigtig gerne have, at han lagde sig om dig, holdt om dig, og viste dig at han ikke havde glemt dig og at du stadig betød noget for ham ...
Og det er præcis sådan din datter har det. Netop om aftenen, der hvor roen skal falde over hende, hvor hun skal sige farvel til dagen og alle oplevelserne, slappe af og falde i søvn - lige netop der, har hun særligt brug for sin mor. Hun har brug for at du prioriterer at bruge de 15-30 minutter bare på hende. Hun har ikke valgt at få en lillebror, hun har ikke valgt at skulle dele dig med ham. Hun accepterer det og hun er glad for ham - men hun har stadig ligeså meget brug for dig (måske endda mere brug for dig) nu, som hun havde før.
Så ja - det er for meget at forlange, at hun i denne situation, bare skal ligge i sin seng og falde i søvn og I er nødt til at finde en rutine, en måde, hvorpå du kan give hende lidt mere af dig om aftenen. Det kan sagtens være, som du har forsøgt, at I ligger sammen i dobbeltsengen og du ammer lillebror - for derefter så at putte ham og have tid til hende.
Det kan være rigtig fornuftigt, at arbejde på en rytme, hvor han sover 19.30-20 og når han er puttet, så tager du dig af hende. Så hun så puttes 20-20.30 og så du bruger den tid på hende, som nu er nødvendig.
Håber du kan bruge dette videre og hermed kan se, hvorfor din datter reagerer som hun gør :) Når hun netop reagerer overfor dig og ikke reagerer på samme måde overfor moster eller overfor sine bedsteforældre, så er det fordi det er dig, hun savner. Det er mor hun har brug for :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske