Svar: Nye putteritualer
26. juli 2011
Alder:
5 mdr.
Kære M
Det lyder som om at det ritual I har om aftenen - nattøj på, gå i soveværelse, amme og putte - fungerer. Og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget, som fungerer godt.
Det er dog en god idé at lade far tage mere og mere over om aftenen, for at du også får frigivet noget tid til storesøster og jeg synes det lyder som en god idé, at du forsøger med flaske og går mere og mere over til at give lillebror en aftenflaske.
Far kan sagtens give denne og I kan godt forsøge at droppe amning og give flaske om aftenen i stedet. Altså at I gør som I plejer, skifter ble, skifter til nattøj osv. og så går far i soveværelset og giver V. en flaske at sove på.
Jeg synes ikke du skal tage væk, men i stedet være hos storesøster og bliver lillebror for ked af det, så skal du naturligvis tage dig af ham og så må I forsøge igen næste aften.
Hvis jeres dreng er meget ked af det, når far forsøger at tage over, så er det vigtigt at far og søn generelt er så meget sammen som muligt. Jo mere far bader ham, giver ham skemad, skifter hans ble, tøj osv. jo mere tryg vil han naturligt også være ved at det er far der så putter ham om aftenen, når han skal sove.
Med hensyn til opvågningen kl 04, så er det måske et reelt behov for at få mælk. Det kan også være at han drømmer og godt vil kunne sove videre, med en beroligende hånd og lidt kærtegn. Kan du ikke prøve dig lidt frem og se om han behøver brystet og behøver blive hevet op kl 04 eller om han kan sove videre bare med din nærhed? Du behøver ikke lægge ham på eget værelse, men kan godt forsøge at finde ud af, hvad han vil på det tidspunkt.
Det kan nogle gange være en god idé at fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og koble hans seng til din. På den måde har du så mulighed for, at han fortsat sover i sin egen seng og har en god rutine omkring dette, men du kan ligge ved siden af ham, lægge en hånd på ham og berolige ham - uden at du behøver stå op og uden at du behøver hive ham op af sengen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske