Brev:
Kostplan ifm dagplejestart - pige på 9 mdr.
26. juli 2011
Alder:
9 mdr.
Kostplan ifm dagplejestart - pige på 9 mdr.
Hej Helen
Som så mange andre har jeg flere gange søgt svar i din brevkasse og har altid kunne finde brugbart svar. Men denne gang kan jeg ikke rigtig finde noget at læne mig op af.
Min datter Nanna er 9 mdr. og trives fint. Vi bøvler dog med maven/hård afføring/gylp af og til og lige pt. er Nanna på 3 x 5 ml. lactulose.
Det gør også at hun ikke er særlig vild med at spise for tiden.
Hun kommer omkring i huset på maven, forholdsvis hurtigt og er begyndt at komme op i kravle stilling.
Gør tegn til snart at vil begynde at rejse sig, så syntes hun udvikler sig fint nok. Snakker rigtig meget.
Vægt og længde er vidst ret gennemsnitlig. 71 cm og 8 kg
Mit spørgsmål drejer sig omkring kostplan for et døgn med henblik på at hun i løbet af den næste mdr. begynder i dagpleje
Det svinger meget hvordan hun sover i løbet af dagen, men en dag kunne se således ud pt.:
04.00 sover meget uroligt og får sutten mange gange ind til hun vågner omkring kl. 06.00
(Efter at have læst lidt i brevkassen herinde, overvejer om hun skal have en flaske her?)
06.00 Vågner og snakker lidt med bamsen inden hun kommer op
07.00 morgenmad havregrød/mysligrød. Vand af kop
08.00/08.30 får 200 ml MME - sover formiddagslur. Mellem ½ - 1½ time
11.00/11.30 Frokost – øllebrød. Vand/mme af kop
Har tidligere gerne ville have rugbrød, men det vil hun ikke længere. Spytter dem ud med det samme uanset om de gives af mig, på gaffel eller hun selv putter dem i munden.
13.00/13.30 Middagslur
sover igen mellem ½ - 1 time, oftest kun ½ time
15.00.15.30 200 ml. MME
17.00 sover eftermiddags lur ½ time ( det er ikke hver dag hun vil sover her, selvom hun er træt)
17.30/18.00 aftensmad – familiemad
Hun har altid gerne ville have kartoffel-grøntsagsmos men det er slut.
Nu får hun kartoffeltern med lidt sovs på lidt kød og grøntsager.
men her stopper festen.. nægter at spise aftensmad!!
vil gerne smage på faktisk det hele, men efter at have tygget lidt på maden, spytter hun det ud igen. Tager gerne noget mere i munden, tygger lidt på det, for derefter at spytte det ud igen.
Har prøvet at tilbyde fuldkorn frugt fra glas, da hun ikke ville have vores aftensmad. Det vil hun gerne have, men det syntes jeg ikke er holdbart i længden
Drikker godt med vand af kop
19.00/19.30 200 ml. MME - puttes til nat. Men det er ikke ens betydende med at hun ligger sig til at sove.. Drøner rundt i sengen i ca. 45 min. inden hun falder til ro. Vågner mellem 3-6 gange i løbet af natten for at få sutten. Nogen gange sover hun helt igennem uden at vågne før kl. 05.30/06.00
Ja, kan egentlig se jeg nok har lidt flere spørgsmål end bare en dagsplan.
Hvordan får jeg hendes til at ville have middagsmad/aftensmad igen?
Skal jeg erstatte hendes flasker om dagen med evt. ½ bolle og så give hende mælken/mme efter hun er kommet i seng? Sovende?
Håber jeg har skrevet forståeligt og det er overskueligt at svarer på :)
Venlig hilsen
Nannas mor