Svar: Kostplan ifm dagplejestart - pige på 9 mdr.
26. juli 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Nannas mor
Tak for dit brev og velkommen til. Dejligt at høre, at du har kunne finde svar og råd i brevkassen :)
Det er vigtigt at Nanna får så varieret en kost som muligt. Både fordi det forebygger kræsenhed senere hen, men også fordi det er vigtigt for at hendes mave fungerer godt. Og der er her, lidt forskellige ændringer, jeg vil foreslå dig :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød eller mysligrød, vand af kop.
Tidlig formiddag 8.30: ½ bolle med smør, frisk frugt eller bær i hånden at sutte på selv, frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden flaske. Frugtmåltidet og vand af kop erstatter flasken og frugt vil være godt for hendes mave.
Frokost 11.30: Grøntsager, kød, fisk, pasta, ris, kartofler, sovs. Hun skal have det hele - kogt i stykker eller som mos. Det kan være rester fra aftensmaden eller du kan købe et glas til hende. Der skal være mad som smager af noget og du må meget gerne give hende rester fra aftensmaden, så hun får den slags mad to gange dagligt. Hun må også gerne få rugbrød, men hvis hun ikke er til det i øjeblikket, så giv hende varm mad til frokost i stedet. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, eller frugtmos (igen godt til maven med surmælksprodukt), og det tæller også med i mælkeregnskabet. Gives også gerne ½ bolle med smør og ost. Vand af kop.
Skal ikke sove om eftermiddagen. Når hun sover efter kl 16, vil det naturligt påvirke nattesøvnen negativt.
Aften 17.30-18: Familiemad, det vil sige almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, frikadeller (kød eller fiskedeller), risotto, fiskefilet, laks fra ovnen osv. Der skal igen være ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet, så I er sikre på at hun får mad nok og ikke går sulten i seng.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Flaske gives til hende sovende - hun kan få den inden du selv går i seng - sover derefter til næste morgen tidlig. Du kan også vælge at se om hun vågner af sig selv i løbet af natten og så give hende flasken der.
At hun lukker munden for maden er naturligt for hendes alder. Det er ofte et udtryk for at ville spise selv eller for at ville spise det, hun kan se I andre får. Hun vil have det samme som I spiser - derfor kan du prøve at give hende noget fra din tallerken, selvom I spiser det samme, kan hun godt føle at det er noget andet :)
At hun spiser, tygger på maden og så tager den ud er også naturligt for hendes alder og her må I prøve at motivere hende til at spise, ved at forklare, hvad hun skal "ind i munden skat, ind i munden", "mmm smager godt" og lignende. Spørg også om du må smage, lad hende putte lidt mad i din mund og du kan komme noget i hendes mund, så måltidet på den måde blive mere fælles og hyggeligt.
Og så skal du variere og medtænke forskellige slags mad, pastaskruer, sovs, grøntsager i forskellige farver. Hun kan få ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger osv. Hun må få stort set alt nu og det er vigtigt netop at introducere nye spændende ting :)
Det er vigtigt at hendes mave fungerer - for naturligvis spiller indtaget af fødevarer ind på mave-tarm-funktionen, men hvis hun har hård mave, så vil hun naturligt ikke kunne spise nok og vil ikke have lyst til at spise. Det er en rigtig dum cirkel at komme ind i ... Hvis laktulosen ikke virker tilstrækkeligt, så kan I spørge lægen om I kan prøve med Movicol i stedet. Da hun får flaske, kan hun drikke det opløst i vand ... Det kan nogle gange have en god effekt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske