Brev:
Maveliggeri
16. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Maveliggeri
Hej
Jeg har en datter på 6½ måned som aldrig har været glad for at ligge på maven, det bliver til højest 3-4 minutter ad gangen, men hun virker meget stærk i ryggen, og kunne meget tidligt holde sit eget hoved. Hun sidder nu og har kunnet det fra den dag hun blev 6 måneder.
Spørgsmålet er om jeg skal blive ved med at kæmpe med hende om at ligge på maven. Når hun endelig ligger der, laver hun meget hurtigt en "flyver" og bliver træt af det. Hvordan kan jeg træne hende til at bruge armene til at tage fra med?
Når hun ligger på maven laver hun kravlebevægelser med benene, men får kun det ud af det at hovedet dykker ned i underlaget, og så bliver hun stiktosset. Jeg har prøvet at lægge et håndklæde under armene og det går i kort tid, men hun bruger stadig ikke armene til at tage fra med. I og med interessen for at ligge på maven er så lille, vil hun heller ikke vende sig hverken til eller fra ryggen, men når hun ligger på ryggen kommer hun dog rundt på siden, og med et lille puf helt omkring, men jeg er ved at blive lidt desperat over at hun ikke vil vende sig helt, men jeg vil gerne have at hun lærer at kravle rigtig af hensyn til hendes motorik, og så skal hun jo ligge på maven, eller hvad?
Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende med at synes det er sjovt at være på maven og bruge armene til at tage fra? Jeg ligger selv på maven med hende, og leger. Lægger legetøj foran hende, som hun ivrigt griber efter, men er ligeglad hvis det ligger, så man skal vende sig helt rundt for at få det. Så er det nemmere at nå noget andet, eller blive gal, så der kommer en og giver hende det.
Jeg prøver at være standhaftig, og vende hende for at nå legetøjet, og så vende tilbage hvis hun bliver sur, men jeg synes ikke rigtig der er nogen fremskridt.
Skal jeg bare have tålmodighed fortsat, eller hvad kan jeg gøre.