Svar: Er det OK at han drikker sin modermælkserstatning kold?
24. juli 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Laila
Umiddelbart synes jeg det er store mængder erstatning han får, når den er kold, men på den anden side er det jo 'stuetemperatur' og det er jo et eller andet sted vigtigere at han får mælken på denne måde end slet ikke.
Med hensyn til sukkervand, så er det rigtigt at sukker kan have en positiv virkning på mave-tarm peristaltikken. Jeg synes dog ikke du skal give ham sukkervand, da dette er uden næring. Hvis han har meget hård mave kan det i stedet anbefales at du giver ham noget laktulose. Det kan købes i håndkøb på apoteket og han må få 1 ml/kg fordel på 1-2 doser dagligt.
Sørg endvidere for at han bliver bevæget lidt, cykle med hans ben osv.. Det er også med til at sætte gang i maven. Frugtmos er også godt og du kan også give ham lidt sveskemos på grøden. Giv ham i øvrigt kun grød to gange om dagen og resten grøntsagsmos.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske