Svar: Ugeplan holder ikke
1. august 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Twinmom
Mine dagsplaner skal ses som en rettesnor og som udgangspunkt skal børn ikke sættes i kasser og man skal ikke holde fast i principper for princippets skyld. Så hvis dine børn trives bedre med en anden rytme, så skal I naturligvis følge det - og så må du se bort fra, at de så ikke gør helt som gennemsnittet - men det er jo et eller andet sted også dejligt! :)
Det lyder som om at de har brug for at vågne og derefter spiser og at det derfor er lidt for tidligt for dem, at få flaske allerede kl. 7. Hvis flasken først gives kl. 7.30, er det naturligt at de ikke kan spise igen allerede kl 8.30. Derfor kan du godt forsøge om du skal putte dem til morgen/formiddagslur uden at få flaske.
I stedet kan de så få flaske, når de vågner kl. 10. Det lyder som om at de har brug for at få mælk efter at have sovet og det er helt okay med den alder de har.
Frokosten/skemaden gives så derefter, når de ikke er meget sultne, men har overskud til at prøve at spise lidt. Og så må de puttes derefter - altså ca kl. 12 som nu.
Igen skal de så have flaske kl. 14.30, når de igen vågner efter deres middagslur og så vil de sandsynligvis have behov for at få en lille flaske mere inden de powernapper kl l6-16.30 igen. Dagens 3. lur
Når de så vågner af den, så må de få lidt aftensmad og derefter få flaske og så blive puttet til natten.
En plan kommer så til at se således ud:
Morgen 7.30-8: Flaske
Puttes til 1. lur ca 8.45 som nu og sover her ca 1 time som nu
Formiddag 10: Vågner og får flaske
Frokost 11-11.30: Tilbydes skemad, vand af kop
Puttes til middagslur, dagens 2. lur kl ca 12. Sover her et par timer som nu - meget fint at gå en længere tur med dem, for at holde dem sovende :)
Vågner og får flaske 14.30, leger og hygger
Eftermiddag 16-16.30: Flaske og sover så dagens 3. lur, sover igen ca 1 time som nu
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19 - hvis det er det tidspunkt, som passer jer bedst.
Sen aften 22: Flaske, hvorefter du kan gå i seng :)
Nat 03/04: Flaske som nu.
Jeg har i jeres tilfælde byttet rundt på flasker og mad, så dine piger faktisk får flaske, når de vågner og skemad inden de skal sove - jeg plejer at anbefale det modsatte, men ingen regler uden undtagelse og det kan være et forsøg værd hos jer. På sigt kan det sagtens ændre sig - men lige nu kunne det godt lyde som om at en sådan rytme, ville passe bedre til dem.
Håber du kan bruge dette forslag lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske