Brev:
Nyt putteritual, separationsangst og temperament
1. august 2011
Alder:
11 mdr.
Nyt putteritual, separationsangst og temperament
Hej Helen!
Jeg har samlet lidt sammen efterhånden, så håber du kan hjælpe os!
Vores datter på snart 11 mdr. er rigtig svær at putte.
Hun er stort set altid blevet vugget i søvn; lift og/eller armene, da hun var helt lille og senere i primært i armene. Med tiden blev hun efterhånden en stor pige, og vi mener ikke det var holdbart længere at vugge hende i armene, og ville gerne lære hende at falde i søvn i sin egen seng.
I starten har vi været inde ved hende... hun rullede hele tiden om på maven og satte sig op eller stod op og vi hjalp hende ned igen... nogle gange er hun blevet rigtig ked af det, selvom hun er træt og bliver ved med at kæmpe sig om på maven. Hvis vi ikke er inde ved hende eller hos hende (f.eks. ligger tøj sammen i soveværelset) bliver hun rigtig ked af det.
Nogle gange er man heldig at putningen tager ikke mere end 20 min, men andre dage kan det tage op til 1½ time med skrig og meget ked-af-det-hed og det ender med, at vi tager hende op og vugger hende og får så lagt hende. Selvom vi vugger hende, vågner hun ikke om natten og er ulykkelig over at vi ikke er der. Når hun først er faldet i søvn, sover hun som regel til kl. 5-6 om morgen, og kommer over i vores seng og putter lidt videre hvis det er rigtig tidligt!
Nå men mit spørgsmål er selvfølgelig hvordan vi får hende til at falde i søvn selv i sin seng?
Om dagen er der som regel ikke de store problemer med at få hende til at falde i søvn i barnevognen udenfor.
Efter flere venners anbefalinger er vi blevet rådet følgende:
- Tæt nærvær inden putning; kigger i bog, tæt kropskontakt, kys og kram.
- Efter flaske (200 ml) et kys, kram og "go nat lille skat, jeg kommer ind og kigger til dig om lidt"
- Gå ud og have døren så meget åben at hun kan se og høre os.
- Hvis hun bliver ked af det, starter man f.eks. med 4 min. og så trapper man ellers op med et min. af gangen indtil barnet giver op og falder i søvn.
Det har vi så gjort i 2 dage nu! Og vores datter bliver rigtig ked af det - nærmest hysterisk og holder op i det sekund man er inde i soveværelset og hos hende! Hun er faldet i søvn stående med sin sutteklud og sut i munden og jeg er hurtig gået ind til hende og fået langt hende ned. (Vi er nået op på 4 min. + 5 min. + 6 min. og herefter er hun faldet relativ hurtigt i søvn)
Jeg synes slet ikke det er rart, men min mand, min mor og venner mener at det er det eneste der er at gøre, fordi vi før har prøvet alt og at hun styrer mig fuldstændig!
Jeg kan sagtens følge dem, men har det alligevel ikke godt med det!
Er det forkert det jeg gør? Og I så fald, hvad skal jeg gøre anderledes?
Vores datter er en lille temperamentsfuld pige. Hun vil helst hele tiden være hos os og er ikke så godt til at lege selv... vi er rigtig meget sammen med hende på gulvet og leger med hende... men hvis vi rejser os op og f.eks. går væk fra hende (især mig), men stadig i samme rum bliver hun hysterisk.... Hun kravler efter os og stiller sig op af os, og selvom vi prøver at aktivere hende, så holder hun ofte først op med at græde/brokke sig (ikke med tårer eller noget), når hun kommer op til os eller vi sætter os ned på gulvet til hende.
Jeg ved godt det sikkert er en fase hun er igennem med både dette og søvnen, men jeg så meget i tvivl om hvordan jeg skal tackle hende og hendes temperament på de punkter.
Både min mand og jeg har en rigtig god relation til vores datter og hygger os, griner og leger, så det skal ikke lyde som om, at det hele bare er surt på surt, for det er det ikke. Men det fylder alligevel en del lige nu.
Håber du kan hjælpe os.
Hilsen Racoon