Svar: Vil ikke ske mad
1. august 2011
Alder:
7 mdr.
Kære forældre
Velkommen til og tak for jeres brev :)
Netop i 7 måneders alderen vil mange børn have en lyst til at putte i munden, - de smager og undersøger meget med munden og nyder at udfordre sig selv lidt mundmotorisk. Det gælder sandsynligvis også jeres datter og derfor vil det være rigtig godt, hvis I kunne starte hvert måltid med at tilbyde hende noget i hånden, som hun selv kan sidde og sutte på.
Det kan være brødskorper, ristede rugbrødsbjælker, tvebakker, agurkeringe, kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd, frugtbåde af forskellige bløde slags, et jordbær eller hvad I nu kan finde på. Idéen er både at appellere til hendes lyst til at spise og samtidig stimulere hende mundmotorisk, men samtidig bliver hun også gjort opmærksom på at det er spisetid og dermed hvad der nu skal ske. Derudover så er det sådan, at det at sutte, opbløde med spyt og gumle på noget, sætter gang i en masse enzymer, lysten til at spise melder sig.
Det vil være rigtig godt at du ammer hende fire gange dagligt - disse fire amninger vil normalt ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det vil være godt at amningerne ligger der, fordi det giver plads i maven til rigtig mad. Når du starter arbejde og far skal tage over, så må amningen inden middagsluren erstattes af en kop med mælk - enten mme eller sødmælk. Prøv med erstatningen først og hvis hun ikke kan lide det så må I give hende sødmælk den ene gang om dagen. Hun må ikke få for meget, når hun ikke er ældre.
Det er naturligt at hun søger brystet ekstra om natten, hvis hun ikke drikker og spiser nok dagen igennem. Det er også naturligt at hun ikke spiser nok om dagen, hvis hun får for meget bryst om natten ... tingene påvirker jo hinanden.
En helt fast plan for dagen vil sikre at hun får både mad og mælk nok på de tidspunkter, hvor det er hensigtsmæssigt og det er her rigtig fint, hvis hun spiser 3/4-1 dl. af gangen. Nogle gange lidt mere, andre gange mindre - helt okay. Det vigtigste er at hun spiser lidt og tit, det er langt bedre end at hun spiser få og store måltider :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Tilbydes lidt frugtbåde i hånden imens laver du grøden klar. Får havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes igen frugtbåde i hånden, og suppleres med lidt frugtmos - det er helt fint, hvis hun bare spiser ½ dl. (får her sit jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få mælk først
Frokost 11.30: Starter med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas svarende til hendes alder. Vand af kop.
Ammes eller tilbydes mælk af kop (flaske vil hun jo ikke have :)) og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur hun tager og hvor sent hun sover.
Eftermiddag 16: Tilbydes igen frugtbåde i hånden og følges så efter med flerkornsgrød med frugtmos. Vand af kop.
Når du starter arbejde vil hun sandsynligvis gerne ammes her, det vil være en dejlig måde for jer at mødes på og det er naturligvis okay, men hun behøver ikke længere mælk om eftermiddagen rent ernæringsmæssigt.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er nu mere og mere familiemad. Igen starter hun med at få lidt mad i hånden at gumle på, det kan være lidt let kogte stykker gulerod, en blomkål- eller broccolibuket, en kartoffelbåd eller lignende. Hun får lidt kogte ris i sine grøntsager, får sovs på sin mos, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen eller lignende. Maden skal smage af noget og hun skal have mere og mere bid. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24-01: Ammes som nu / eller som du gjorde tidligere :)
Det er vigtigt at I nu står op med hende om morgenen, så dagen kommer ind i en naturlig rytme, hvor hun naturligt også vil føle sult op af dagen. Det vil være rigtig godt, at I forsøger at arbejde på at hun får morgenmad senest kl. 8 når mor nu begynder at arbejde og far tage over.
Jeg håber at planen hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske