Svar: Jeg trænger til at sove
2. august 2011
Alder:
9 mdr.
Kære S
Din dreng er 9 måneder gammel, sandsynligvis igang med at øve sig i at separere sig fra dig. Du ser det på, at han bruger sig selv mere og mere motorisk, øver sig i at være på afstand rent fysisk fra dig. Han kryber og kravler mere og mere på egen hånd, rejser sig ved tingene, forsøger at udforske verden mere og mere uden din hjælp.
Det er det jeg kalder for separationsfasen. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere morsyg, mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at mærke og undersøge, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
At barnet øver motoriske færdigheder, øver sig i at kravle osv. sker hele tiden - både når barnet er vågen og når barnet sover. Barnet får sig altså i søvne lagt op i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi barnet gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Det er også ofte i denne alder at børn laver det der kaldes for "headbanging", hvor barnet gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen.
Det at barnet motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt op egen hånd, at barnet øver sig i at opleve verden osv. gør at barnet også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad barnet oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Det er hans ekstra drømmeaktivitet som I lige nu oplever som næsten mareridt.
Fasen varer som regel et par måneder og så er det ovre igen - ofte indtil barnet begynder at gå, så kommer der en ny tilsvarende fase - så er du forberedt :) Det man især skal være opmærksom på er, at man ikke får skabt nogle dårlige vaner. Det kan være at man f.eks. begynder at give barnet bryst, flaske eller sut, hver gang de vågner op om natten ...
Du skriver, at du nu giver ham flaske aften og tidlig morgen og det er meget fint. Du skriver dog også at du giver ham vand eller sut når han vågner - og her skal du være opmærksom på at det kan være en uhensigtsmæssig vane, hvis han lærer, at han kun kan sove med noget i munden. Prøv derfor at arbejde på at få ham berolige og hjulpet videre i søvnen uden at give ham noget i munden. I stedet må du berolige ham med stillingsskift, kærtegn, beroligende ord eller lignende.
Tænder, tandfrembrud og smerter i forbindelse hermed kan naturligt også gøre at han lige nu sover dårligt og vågner fordi han har ondt.
Da du er alene med din dreng og giver udtryk for at have rigtig meget behov for ro og for at sove, så kunne du overveje, om han måske kunne sove ved siden af dig. Hvis han lå i sengen hos dig, så kunne du berolige ham med dine hænder, lade ham få den nærhed og kontakt han søger og han kunne hjælpes videre i søvnen uden at du behøver stå op hver gang. Det kunne måske give bedre nattesøvn til jer begge :)
Håber du hermed har lidt idé om, hvad der sker hos jer lige nu og hvordan du kan komme videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske