Svar: At vente
3. august 2011
Alder:
20 mdr.
Kære Mette
Børn skal lære sociale kompetencer. Det handler om at barnet skal kunne leve sig ind i egne og andres følelser og tanker. Det handler om at kunne være i stand til at knytte sig og danne vensker - både til børn og voksne, til familie og personer, som man ikke er i familie med. Og så handler det også om at kunne vente, vente på at det bliver ens tur, lære ikke at afbryde, i det hele taget give plads til andre.
Børn skal lære at være sammen med andre mennesker på en god måde - og det kræver at de har social intelligens. Det har ikke noget med klogskab at gøre, men handler om at lære at lytte til andre, finde ud af hvordan andre reagerer på mig og hvordan jeg reagerer på andre, lære hvordan man følelsesmæssigt påvirker hinanden både negativt og positivt.
Børn kan sagtens lære visse sociale færdigheder, som at sige pænt tak for en gave, sige undskyld, når de gør noget forkert, eller sige pænt tak for mad eller lignende. Det er ikke svært at lære børn dette. Men social intelligens er mere end det. Det handler om at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det.
Og det samme gælder, når din dreng skal lære at vente på at det bliver hans tur, eller at du lige får tørret dine hænder, før du kan tage ham op. Han lærer det af at være sammen med dig i de situationer og af at du forklarer ham og fortæller ham, hvad der sker. Du skal anerkende hans behov for at ville dig og du kan godt afbryde madlavningen i de to minutter det lige tager at sætte dig ned på hug og give ham et knus, ligesom du også kan sætte ham i den høje stol og lade ham være med, så han kan se hvad du fortager dig, så han deltager og ikke føler sig afvist :)
Og så kan du også vise ham, at du nogle gange må vente og det er og kan være udmærket at vise ham "nu venter vi her på at det bliver vores tur", når I f.eks. står i kø for at komme hen til kassen osv. Så han finder ud af, at det ikke altid kun er ham der skal vente, men at alle venter på noget en gang imellem.
Du kan også præcisere i dagligdagen "hvis du tager jakken af, så venter jeg på dig imens", så det at vente får ny betydning. Det vil altid være godt at have flere vinkler på og så det ikke kun er ham der skal vente på dig.
Og så skal du sætte ord på, når du lige skal have tørret dine hænder eller sætte vand til at koge - snak med ham, sæt ord på "nu sætter jeg lige vandet til at koge skat, så skal vil jeg gerne give dig et kram" eller lignende, så han hører at du forstår hvad han vil og samtidig lærer at der lige er noget du skal gøre færdig først.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske