Svar: Hvidtøl, øl og vin i mad til baby
3. august 2011
Alder:
9 mdr.
Kære forældre
Jeg vil aldrig anbefale forældre at give børn mad, hvori der er tilsat alkohol. Det gælder både øl, vin og anden spiritus.
Og øllebrød til børn skal laves uden tilsætning af øl - også selvom alkohol som udgangspunkt fordamper.
Der er delte meninger om, hvorvidt alkohol fordamper fuldstændig - i hvert fald er det ikke altid at alkoholikere på antabus kan spise whisky-sovs eller anden mad, hvori der er tilsat alkohol ... så vidt jeg ved.
Jeg synes også det er et forkert signal at sende - at man kommer øl, vin og anden spiritus i maden til børn. Man kender jo ikke den nedre grænse og ved derfor ikke hvor lidt der skal til, for at barnet på sigt kan tage skade ...
Håber du kan bruge dette, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske