Brev:
Søvnrytme i løbet af dagen
3. august 2011
Alder:
4 mdr.
Søvnrytme i løbet af dagen
Hej Helen
Jeg har en søn på snart 4 mdr. og som trives fint på næsten alle områder. Dog har vi siden han blev født haft svært ved at få ham til at sove mere end 30 min. ad gangen i løbet af dagen. Vi har forsøgt mange ting for at få ham til at sove videre – og eneste måde der virker, er I vores arme – så kan han godt sove 1½-2 timer ad gangen. Det virker ikke at trille ham i barnevognen – dvs. de første 30 min. Kan han godt sove der, men når han så vågner, skal han op og have fysisk kontakt og skriger indtil han tages op. Så snart han er taget op, stopper han med at skrige.
Jeg vil gerne give min søn kropskontakt og trøste ham, når han har brug for det, men efter 4 mdr. er jeg begyndt at blive godt frustreret – jeg kan hverken gå en tur ud og handle eller aflevere min datter i børnehave – alt skal nås indenfor 30 min. Ellers ender jeg med en skrigende søn, som skal op. Og det er ikke så nemt, når man står i en kø i Netto eller skal hjem fra børnehaven.
Jeg tror ikke, at det er pga. sult – min søn vejer 9 kg (blev født på 4,3 kg). De første to mdr. fik han bryst, siden er han kommet på flaske med MME. Han får mad 6 gange om dagen – med ca. 3 timers mellemrum og spiser fra 200 ml.-270 ml. pr. gang. Søvnrytmen var også det samme før MME.
Hans rytme om dagen er: spise, lege og sove – og han er vågen ca. 2 timer ad gangen. Hans lure om dagen er på ca. 2 timer – men vågner 1-4 gange i løbet af lurerne og kan så vugges i søvn igen, som kan tage alt fra 5 min. Til 20 min.
Jeg er selvfølgelig obs på, om han ikke har behov for mere søvn, men de fleste gange har han lukket øjne. Hver gang han vågner. De gange hvor han ser meget vågen ud med store øjne, har jeg forsøgt at tage ham op, men så går der max en halv time og han er helt umulig.
Hans søvn er følgende:
Kl.07: vågner
Kl. 09-11: formiddagslur
Kl. 13-15: eftermiddagslur
Kl. 17-18.30/19: sen lur
Kl. 21.00: puttes med en flaske
Kl. 3.30/4.30: får flaske og sover videre
Nattesøvnen har vi ingen problemer med.
Jeg håber, at du kan give mig et par råd til en mere sammenhængende søvn om dagen.
Kærlig hilsen
Christina