Svar: Søvnrytme i løbet af dagen
3. august 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har, så vil det være rigtig godt, hvis du stille og roligt kunne begynde at arbejde på en rytme, hvor din dreng leger, spiser og sover - det vil sige, hvor han får mælk inden han skal sove i stedet for når han vågner.
Det vil hjælpe ham til at sove længere lure og samtidig vil det være en rigtig god rytme, når han begynder med skemad. Det vil altså på sigt blive lettere for dig, at få skabt denne rytme, fordi han naturligt kan få skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og så mælk at sove på, når han puttes igen.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne give ham tryghed og nærhed ved at svøbe ham. Det er svært, når han er så stor en dreng - men prøv. Det at være svøbt vil gøre at han føler sig omsluttet, ligesom når han ligger i dine arme. Men det vil være af et klæde og ikke af din favn. Det vil samtidig gøre, at du kan flytte ham fra din favn og ned i seng eller barnevogn, uden at han føler skiftet så stort.
Et almindeligt svøb vil ikke være stort nok, men du kan prøve at svøbe ham i et tæppe. Gerne et bomuldstæppe, så han ikke bliver for varm, nu hvor det er sommer. En anden mulighed er at putte ham i en voksi-pose, duni-duo, drømmepose og hvad de nu hedder alle sammen. Det at ligge i en pose, vil hjælpe ham til rent fysisk at holde sammen på sig selv og det vil give ham en ro, som vil hjælpe ham til at sove mere sammenhængende.
Igen må du prøve se dig lidt for og se hvad muligheder du kan finde på, fordi det jo er sommer og det er vigtigt at han ikke bliver overophedet :) Men en let sovepose, kan faktisk gøre underværker.
Det er meget fint med 3 lure dagligt og planen for dagen ser fin ud, men flasken skal du som sagt forsøge at få flyttet, så han får den inden han skal sove. I en overgang, kan du gøre det, at du giver ham f.eks. 75 ml, når han vågner og så giver ham 150ml inden han så skal sove igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske