Svar: Massive søvnproblemer
3. august 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev - dejligt at du skriver - jeg vil gerne give dig lidt af mine tanker :)
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at din datter er afhængig af dit bryst for at kunne sove og at hun har det, som jeg kander for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Du læser måske en bog inden du går i seng eller ser en film sammen med din kæreste (eller drømmer om det :)), for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter f.eks. med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ...
Du skriver, at du nogle gange forsøger med en flaske og du kan godt prøve at give flaske i stedet for at amme. Men i princippet er det ikke nogen god idé at erstatte brystet med sut eller flaske, for det giver bare en ny afhængighed, som er svær at komme fra. Fordelen ved en flaske kan, udover at far kan give den, være at din datter kan få den i sin seng og at I derved undgår det skift der er mellem at være i favn og være i seng, som hun lige nu lyder til at vågne af .. vælger du at forsøge med flasken i stedet for brystet, så vil det altså være en god idé at give hende flasken i sengen, hvor du ønsker hun skal sove og samtidig skal du sørge for, at hun ikke falder i søvn med den i munden. Du skal fjerne flasken lige der, hvor hun kikker på dig, smiler og triller om på siden og falder i søvn.
Du skal sikre dig, at hun er træt nok til at sove, når du putter hende, ligesom du skal sikre dig at hun har spist godt hele dagen igennem og derfor ikke behøver søge brystet om natten, fordi hun er sulten eller mangler væske.
Det er vigtigt at hun ikke sover for meget om dagen og ikke puttes alt for tidligt. Hvis hun puttes for tidligt, vil hun naturligt have sværere ved at overgive sig til søvnen og så bruger du hurtigt en time på putningen.
Hun har kun brug for 3 amninger (eller flasker) i døgnet og det er naturligt at hun om aftenen, får bryst eller flaske inden hun skal sove, men hun må ikke falde i søvn i din favn. Det er som sagt vigtigt at hun lige når at registrere, hvor hun bliver lagt, det er vigtigt at hun falder i søvn der, hvor du ønsker hun skal sove. Det er således uhensigtsmæssigt hvis du lader hende falde i søvn i din seng eller i dine arme og når hun så sover, så flytter du hende til hendes seng.
Hun skal lære at sove uden brystet om dagen og flaske om dagen og det lyder som om at det fungerer godt hos jer. Det er her vigtigt at hun får et mellemmåltid inden putning. Det er her også vigtigt at du lærer hende at overgive sig til søvnen med dine kærtegn, beroligende ord osv. og disse kærtegn osv. dette dagsritual I har, skal så føres over til aften og nat.
Første skridt er altså at indføre nye vaner om dagen og overføre disse til natten. Og det lyder som om at I allerede er igang med det - ting tager dog tid og du er også nødt til at være tålmodig :)
3 amninger eller flasker dagligt er som sagt meget fint. Når hun bliver 10 måneder, vil det derimod være rigtig godt med to amninger og de kan ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen ... Det vil således ofte være amningerne om dagen der forsvinder først.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få bryst eller flaske først.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres stadig med grøntsagsmos med kød eller fisk, så hun bliver mæt nok, vand af kop.
Evt. Ammes og puttes til middagslur 13.30. Det kan også være at hun kan puttes uden bryst/flaske om dagen og i stedet ammes aften, sen aften og tidlig morgen - og så er det så en af disse amninger der forsvinder i 10 måneders alderen. Hun kan få mælk af kop inden middagsluren her.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. en lille portion flerkornsgrød med frugtmos eller lidt tykmælk med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad med udgangspunkt i hvad I spiser, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet
Ammes og puttes ca 19.30
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes og sover videre uden yderligere amning.
Hvis din datter vågner og søger dig og brystet, så må du i første omgang forsøge at give hende nærhed og masser af fysisk kontakt, men ikke give hende brystet. Vil hun tydeligvis kun bryst, så må du give hende det, men gøre det kortvarigt, trække brystvorten ud af munden på hende igen og igen, imens du sætter noget andet i stedet. Det kan være en putteklud, en måde du kærtegner hende på, vugger hende lidt med din hånd på hendes hofte imens hun ligger ved siden af dig i sengen, holder hende i hånden osv.
Det er vigtigt at hun på sigt netop kan komme videre i søvnen med dine kærtegn og beroligende ord og ikke længere behøver brystet hver gang.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske