Brev:
Tandbørstning - hjælp!
24. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Tandbørstning - hjælp!
Hejsa
Min lille søn på 6½ mdr. vil bare ikke have børstet sine tænder. Han har, siden han var 5 mdr., haft de to fortænder i undermunden, og nu er der flere på vej. Derfor vil hans far og jeg jo gerne, at han får børstet bisserne 2 gange dagligt - men det er noget af en kamp.
Vores søn er glad nok for sin tandbørste, når han selv ligger og leger med den - det får han altid lov til, mens vi skifter ham, men når vi overtager børsten, kniber han munden sammen, så vi ikke kan komme til. Derudover bliver han meget ked af det, sur og vrangvillig - kaster sig bagover, drejer hovedet væk etc.
Vi bruger en alm. blød babytandbørste (Oral B) - uden tandpasta af nogen art - og forsøger at synge / lege samtidig, så det ikke virker så "farligt" at skulle have børstet tænder.
Det er vores overbevisning, at det ikke er formålstjenstligt, at vi skal igennem denne proces med skrig og skrål og næsten tvang to gange om dagen - men hvordan får vi brudt mønstret? Hvordan får vi vores dreng til frivilligt at ville have børstet sine tænder?
På forhånd tak for hjælpen
Lisbeth