Svar: Falde i søvn selv ?
4. august 2011
Alder:
3 mdr.
Kære mor til 2
Velkommen til og tak for dit brev. Hvor dejligt at du har fået lyst til at skrive og tak for dine pæne ord til mig :)
Det lyder som om at du har to dejlige drenge, men som på hver deres måder giver lidt udfordringer. Det er bestemt ikke let, når man står som førstegangsmor og jeg kan godt forstå, at du synes det har været svært. Tilgengæld lyder det som om at der her anden gang, er lidt mere ro på. Sandsynligvis både fordi lillebror har et andet temperament, en anden personlighed end sin bror, men sandsynligvis også fordi du trods alt, har lidt mere ro på dig selv og jo kan se, at der kommer noget godt ud af alt det du gør - storebror lyder til at være sund, glad og dejlig ... :)
Jeg vil gerne begynde med at sige, at du gerne må amme din dreng i søvn. Det er helt naturligt at børn de første måneder, får bryst, falder i søvn ved brystet og derefter puttes i lift eller seng og sover videre. Sådan sover små børn bedst og det skal de have lov til :)
Han har naturligt stadig brug for brystet inden han skal sove og netop i 3-4 måneders alderen sker der nogle ting. Netop i denne alder ændrer børns søvn sig. De begynder ofte at powernappe lidt mere dagen igennem, de har tendens til både at slatspise og slatsove lidt og de går ofte også sent i seng. Det er helt naturligt at børn i 3-4 måneders alderen kan have en periode, hvor de er vågne og aktive om aftenen og måske ikke sover før kl. er 22. Det er helt normalt og man skal ikke gå i panik over, at barnet pludselig ikke sover om aftenen. Det ændrer sig ofte igen, når barnet bliver 6 måneder :)
Han må også stadig gerne falde i søvn med brystet i munden, hvis an i øvrigt sover fint derefter. Det er kun et problem, hvis han begynder at vågne hver time hele natten igennem, og har brug for bryste for at kunne sove videre. Hvis han ikke gør det, så er det ikke noget problem. Så hvis din dreng lige nu ammes, falder i søvn, sover et længere søvnstræk og derefter vågner, ammes og sover videre, så er det helt fint.
Om dagen vil det være en rigtig god idé at arbejde på, at han sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og det kan være en rigtig god idé i en periode, at du både ammer ham, når han vågner af en lur og ammer igen, inden han skal sove næste lur. Netop som du beskriver, giver ham det "halvtomme bryst" inden putning. Næste gang du ammer, så skal du så starte på det bryst, hvor han stoppede sidst, lade ham spise godt der og inden han så skal sove igen, så ammer du fra modsatte bryst.
Det vil være en meget fin rytme og stille og roligt i takt med at han bliver ældre, begynder at få skemad i løbet af dagen, så vil det komme til at passe med, at han får skemad, når han vågner af en lur og bryst inden han skal sove næste lur.
Og så skal du prøve ikke at lade dig gå på af, at han lige nu har brug for din nærhed og brystet, når han skal sove. Se det som noget naturligt og noget der er okay. Prøv at lægge dig med ham og am ham imens du ligger i din seng. Lad ham gerne ligge, når han er faldet i søvn og sørg for at han ikke kan trille ned af din seng - og lad ham sove der. Det er okay. Andre gange kan du lægge dig og sove sammen med ham og atter andre gange, naturligt flytte ham over i hans egen seng, hvor han så sover videre. Det er helt fint :)
Prøv at lukke af overfor de holdninger du oplever at andre i f.eks. mødregruppen har. Børn er forskellige og nogle børn har naturligt brug for mere nærhed og tryghed end andre børn. Og det er super vigtigt at give dem det - det er ikke dårlig vane, det er at være en god mor! Tryghed er alfa omega og trygge børn sover godt! Hvis de siger noget, så hold fast i det, som du føler virker og meld det ud "min dreng har brug for den nærhed og derfor får han den!" - hvem tør sige noget til så stærk en melding fra en mor, så kender du virkelig dit barn godt :)
Og ja - nogle børn sover ikke, hvis alt er mørkt og stille omkring dem. Nogle børn (faktisk rigtig mange) har brug for at lyset er tændt, at døren står åben, de har brug for at høre at vi snakker og at der sker noget omkring dem. Det gør dem trygge at mærke, at de ikke er alene.
Og hvornår kan man så forvente at børn kan puttes vågne og lægge sig til at sove, uden at man som forældre gør andet end at sige godnat ... når de går i skole! Børn har naturligt brug for deres forældre, når de skal sove. De har brug for at vi prioriterer at afslutte dagen sammen med dem, forbereder dem på at det nu er sengetid, snakker lidt med dem, læser historie, synger, sidder på sengekanten og taler lidt om dagen og alt hvad der er sket. Vi skal bruge tid sammen med vores børn, inden de skal sove - de første mange år :)
Men ja - naturligvis skal børn lære at sove uden at få bryst eller flaske og det kommer stille og roligt hen af vejen. En ting af gangen, lidt efter lidt. Og man skal ikke gøre et problem ud af det, som ikke er et problem :) Så ro på :)
Håber du hermed har fået lidt ro og er hjulpet videre på vej:) Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske