Svar: Amning og mælk - 8 mdr.
4. august 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Anne
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen kunne trives med kun 3 amninger i døgnet og det vil ofte være rigtig fint, hvis disse amninger ligger aften, sen aften og tidlig morgen eller inden middagslur, aften og så sen aften eller en gang i løbet af natten.
Da du skal begynde at arbejde, lyder det som om at det hos jer, kunne være en god idé at bibeholde amning aften, sen aften og tidlig morgen og så stoppe med amningerne om dagen.
Du behøver ikke give mme, men må godt give lidt sødmælk. Dog i små mængder, men så længe at hovedindtaget af mælk sikres via amningerne vil det være okay med sødmælk. Du må også gerne give mme i stedet - der hvor I bor, vil man normalt slet ikke anbefale sødmælk før 1 års alderen og mme af en kop inden middagsluren vil være fint.
Du må også gerne give lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende og på den måde sikre mælkebehovet lidt ekstra. Derudover skal der stadig være mælk i grød og mos, du kan give ham ost, sovs osv. så han også får kalk via maden.
En plan for dagen, som far også kan følge, vil se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 07.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud og d-vitamin), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden mælk/bryst først og sover måske kun 45 minutter
Frokost 11.30: Fiberholdigt brød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, smørbart torskerogn eller lignende. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, så han stadig får noget med ske. Vand af kop.
½ banan og tilbydes mælk (sødmælk eller mme) af kop og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Mad som tager udgangspunkt i jeres mad - helt almindelige børnevenlige retter: pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), millionbøf, farsbrød, laks fra ovnen, rødspætter osv. Der skal igen både være mad i stykker og også mos. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
I princippet kan din dreng godt nøjes med modermælk indtil han er et år. Det vil man f.eks. godt kunne give, hvis barnet har mælkeallergi og derfor ikke tåler anden mælk. Det vil ofte kræve at barnet så ammes en ekstra gang i døgnet, for at være dækket ind.
Hvis man ikke ammer, vil det være vigtigt at give modermælkserstatning, men når man ammer, kan man vælge om man vil supplere med enten modermælkserstatning eller sødmælk. Vælger man sødmælk er det i mindre mængder, fordi barnet ikke må få for meget komælk - men fra 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af barnets indtag og da du planlægger at amme til din dreng er 12 måneder, vil du altså godt kunne supplere de 3 amninger med sødmælk og behøver i princippet ikke give mme - efter de danske retningslinjer :)
Har du det bedst med at give modermælkserstatning skal du naturligvis gøre det - det er helt fint :)
Håber du kan bruge dette videre, held og lykke med arbejdsstart og god barsel til far :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske