Svar: Hvad gør jeg i forhold til luren tidlig aften?
4. august 2011
Alder:
5 mdr.
Hej glade men stadig lidt trætte mor :)
Det er rigtig dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar - jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål i dag, i den rækkefølge du stiller dem.
Som udgangspunkt må din dreng godt falde i søvn i forbindelse med amningerne. Det er helt naturligt at han ammes inden han skal sove (eller får en flaske), mælk skal indgå som en fast del af hans putteritual. MEN, hvis han begynder at vågne hver time, for at få mælk og ikke kan sove uden at få brystet i munden igen - så er det et problem. Og det lyder som om at det sker hos jer om aftenen.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme ham og så flytte ham til seng eller barnevogn, inden han falder helt i søvn. Han skal ikke sove dybt, men lige registrere at han flyttes og hvor han så ligger. Ellers sker der der, at han vågner lidt op efter lidt tid og registrerer at han ligger et helt andet sted end han faldt i søvn og så vil han bive urolig og ked af det og vil ikke kunne finde roen, før du så atter tager ham op, holder ham i din favn, ammer ham og vugger ham.
Prøv derfor at arbejde på, at han skal puttes før han sover helt :)
Hvis du oplever at han ikke drikker færdig og at dit bryst stadig er meget spændt, så kan det nogle gange være en løsning at skifte ham. Altså starte med at amme ham og derefter skifte ham og så lægge ham til samme bryst igen og så derefter putte ham. På den måde, kan du få ham til at spise lidt mere og få fjernet den brystspænding du har.
Det kan også nogle gange hjælpe at lægge ham til igen men i en anden ammestilling. Du kan f.eks. starte med at amme i den traditionelle stilling, hvor han ligger i dine arme og så kan du skifte ham eller hvis han virker vågen nok, bare vende ham rundt og lægge ham til samme bryst men i tvillingestilling - hvor han ligger med kroppen ud under din arm :)
Jeg synes det er en rigtig god idé at gå en tur dagligt, både så han lærer at sove udenfor i sin barnevogn, men også så du kommer ud og får lidt frisk luft og kommer væk fra hjemmets fire vægge :)
Hvis han tager fint på og virker til at trives med et bryst af gangen, så er det rigtig fint. Det er bestemt ikke alle børn, der har behov for at få fra begge bryster :)
Den 3. lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen vil ofte forsvinde i 6 måneders alderen og indtil da, er det udmærket at arbejde på 3 lure dagligt. Det lyder meget fint med 3 lure kl. 9.30, 12.30 og 16.30/17 - hvis han vil det. Du kan ikke gøre andet end at forsøge og vil han ikke sove 3 lure så er det okay. Så må han lidt tidligere i seng. Du kan evt. forsøge kl. 17 for at se om det tidspunkt er bedre for ham.
Det er fint at holde mængden af skemad nede, så han stadig også drikker sin mælk. Det er vigtigt at han får variation af skemad, men også får mælk/væske nok, også for at hans mave ikke går i stå :) Afføringen vil naturligt blive lidt mere fast og formet i takt med at han får fastere føde og ikke længere kun får mælk, men han må ikke virke til at have ondt og må ikke have svært ved at komme af med afføringen - så er den for hård. Det kan være nødvendigt at give ham lidt laktulose i en periode, hvis afføringen bliver for hård.
Ellers er det vigtigt at holde maven igang naturligt og netop når han bliver 6 måneder, vil han begynde at få mere varieret mad, skal have grovere grød, frugt som mellemmåltider, flere grøntsager og også kød og fisk i sin grøntsagsmos. Så bare variationen burde hjælpe lidt på maven :)
En plan for dagen til et barn på 6 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre som nu
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud, afhænger af hvor meget mme han drikker ud over amning), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10, sover 45 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk mv. i hånden. Vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til middagslur 13.30. Hjælp ham med at sove en længere lur som du forsøger nu :)
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. og ammes også ofte stadig her om eftermiddagen.
Powernappen springes ofte over, men det afhænger naturligvis af hvor lang en middagslur han tager.
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk osv. i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 23: Ammes og/eller flaske og begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Hvis du gerne vil skifte over til at give fuld flaske og stoppe med at amme, så vil det være rigtig godt, at udskifte en amning af gangen. Det vil sige, at hvis du lige nu ammer 5 gange i døgnet og giver flaske 1 gang, så vil det være godt at du i stedet ammer 4 gange og giver flaske 2 gange. Efter nogle dage, går du så ned til at amme 3 gange og give flaske 3 gange osv. indtil du får trappet helt over. Det sikrer at din krop kan følge med, men også at hans mave kan følge med og han kan vænne sig til de nye rutiner.
Jeg vil anbefale at de amninger du skifter først, ud over aftenflasken, som du har indført, er at forsøge med flaske inden middagslur og en flaske sen aften. I håb om at han kan sove lidt længere på dette, fordi det mætter mere end modermælk.
Jeg foreslår NAN 2 fordi jernindholdet er højere i type to erstatning end i type 1 og når han bliver 6 måneder, skal han have jerntilskud dagligt, med mindre han får mindst 400ml mme dagligt.
Flere ting spiller ind omkring amning om natten - både hans indtag af mad og mælk om dagen, dagsrytmen osv. men også rutinerne omkring søvn. Det at han falder i søvn ved brystet, har også betydning for, at det er svært for ham at sove uden og at han derfor vågner og søger brystet igen og igen ... :)
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre - læs også meget gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske