Svar: 45 min søvn - ad gangen
4. august 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Nogle børn sover kortvarigt, de vågner op og er kede af det. Hvis barnet altid sover korte lure, som hos jer ca. 45 minutter og vågner og tydeligt ikke er udhvilet, så kan det tyde på at barnet har svært ved overgangen fra en søvnfase til en anden. Det er noget som hun kan vokse fra, men det kan tage tid ...
Din datter må gerne nøjes med en 45 minutters formiddagslur og det vil så være rigtig godt, hvis du fortsat kan arbejde på, at hun sover en længere middagslur. Hendes alder og udvikling spiller naturligt ind, hun oplever rigtig meget, får mange indtryk og stimuli der skal bearbejdes og har derfor en masse drømmeaktivitet og mental uro lige nu. Hun har også en stor motorisk uro, har svært ved at ligge stille, hendes krop er ofte i bevægelse, både når hun er vågen og når hun sover og det at hun rent fysisk har svært ved at slappe af, gør naturligt også at hendes søvn lige nu er mere urolig.
Den lange middagslur er god at arbejde på, fordi hun når hun sover en længere lur, får bearbejdet alle dagens oplevelser og det er vigtigt med dette afbræk, for at også natten fungerer bedre. Det er derfor rigtig godt, at du bibeholder jeres rytme med at lulle hende til ro, så hun hjælpes videre i søvnen, også selvom det virker lidt besværligt :)
Men det vil være rigtig godt, hvis du kunne undgå at tage hende op, og i stedet forsøge at få hende til at sove videre, hvor hun nu er puttet. Hvis hun ligger i barnevognen kan du trille hende en lang tur, så hun fordi I triller holdes sovende og dermed får passeret de første 45 minutter og kommer videre i sin søvn.
Ligger hun i sin seng, så prøv at berolige hende med dine hænder, kærtegn, beroligende ord - prøv at gøre præcis de samme ting som du gjorde, da hun faldt i søvn, så hendes underbevidsthed registrerer at alt er som da hun blev puttet.
Du kan også prøve at lægge dig med hende i dobbeltsengen midt på dagen, så hun mærker dig og din nærhed og på den måde holdes sovende.
Et fast putteritual er en god idé, put hende med klud, beroligende ord, kærtegn eller lignende så hun genkender dette og forbinder det med at skulle sove. Det skal som sagt gå igen, både når hun puttes og også bruges igen der, hvor du ønsker hun skal sove videre.
Brug gerne dine hænder på hendes krop, så hun mærker at du er der. Lad dine hænder have lidt tyngde på hende, holde evt. hendes hænder og arme samlet ind til kroppen og hjælp hende til fysisk ro. Nogle gange kan det også hjælpe at putte hende på maven og stå ved hende, holde hænderne på hende krop, stryge hende ned af ryggen, beroligende. Hun må godt puttes på maven, med den alder hun har og det kan give fysisk ro for nogle børn.
Ved at hjælpe hende på denne måde får du påvirket hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme og det vil på sigt hjælpe både hende og jer, så hun sover lidt længere søvnstræk.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske