Brev:
Sove sammen
5. august 2011
Alder:
9 mdr.
Sove sammen
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål om hvorvidt og hvordan jeg skal få mine børn til at sove i samme værelse
Jeg har to dejlige unger en pige på 9 mdr og en dreng på 2 år og 4 mdr. Vi er netop flyttet fra lejlighed til hus og de har fået hver deres værelse. Vores datters tremmeseng er i den forbindelse flyttet ud af vores soveværelse og ind i eget værelse. Hun bliver puttet i sin seng hver aften, men vågner stadig ved 22-23 tiden og bliver ammet og flyttes i den forbindelse ind i vores seng. Det virker trygt og godt for hende og hun nyder at putte ind til os i løbet af natten og nu hvor der sker så meget nyt - hun har lige lært at kravle, er flyttet og startet i vuggestue, så har jeg ingen planer om at lave om på det lige nu. Men på sigt overvejer vi om ungerne skal sove på samme værelse i stedet for hver deres.
Vores søn har sovet på eget værelse siden han var 8 mdr - han har været en flittig gæst i vores seng og det er han stadig velkommen til, men faktisk er han begyndt at sove igennem og kommer for tiden kun ind om morgnen og putter 5-10 min.
Begge unger er utrolig dårlige til at falde i søvn om aftenen og vores pige vågner stadig meget let om natten og mener at der skal holdes fest i timevis. Vores søn sludre ivrigt i søvne og jeg er i tvivl om det er en god ide at blande de to på samme værelse. Deres værelse er lige ved siden af hinanden så de kan godt høre hinanden - dørene er aldrig lukket, men det giver alligevel lidt distance.
Grundlæggende tænker jeg at det må være dejligt at sove på samme værelse og kunne høre hinanden, men jeg synes også jeg kan se mange problemstillinger - middagslurerne ligger forskudt, de holder hinanden vågen, når de skal sove, vågner pga hinandens lyde (vores pige kan skrige rigtig højt og rigtig meget, når hun skal sove), de skal have legetøj på samme værelse og lære at dele det.
Hvad er din holdning - tror du der er flere fordele end ulemper ved at sove sammen end hver for sig og hvornår vil du umiddelbart gætte på at det er en god ide at flytte dem sammen hvis det er hvad vi beslutter os for?
Tak for en god brevkasse