Svar: Sove sammen
5. august 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg er helt enig med dig i, at det grundlæggende er rigtig dejligt for de fleste børn at sove på samme værelse. Det at sove sammen med andre er trygt og rart - og på samme måde, som vi voksne helst vil sove sammen, ja så har mange børn det naturligt også sådan. Ofte oplever man også ældre børn give udtryk for, at de nyder at sove sammen, at de f.eks. kan komme og spørge om det er okay :)
Hvis man gerne vil have børnene til at sove sammen, så er det individuelt, hvornår det passer bedst. Som udgangspunkt kan man sige, at det er en god idé at vente til de kan bruge nogenlunde samme putteritual. Det vil sige, falde i søvn med samme genkendelige metode, som man så kan bruge til begge børn samtidig. Det vil f.eks. være at lægge dem i seng, og så sidde på værelset og læse en godnathistorie for dem fælles. De fleste børn vil være parate til dette i 12-18 måneders alderen.
Det gør ikke noget, at de ikke læser i samme bøger, den yngste vil ofte falde til ro ved bare at ligge og lytte til det der bliver fortalt og den yngste vil ofte også spejle sig i den ældste og gøre som den ældste gør.
I starten vil de fleste børn vågne af hinandens lyde og udfordringen består så i at man som forældre er der og beroliger og betrygger "jeg er lige her, det er bare lillesøster der larmer, læg du dig ned og sov videre" eller lignende. På den måde lærer storebror, at lillesøster har nogle lyde som han ikke behøver reagerer på, det skal du nok tage dig af. Han kender lydene og vil i sin underbevidsthed registrere dem, men ikke vågne af dem, fordi han ved hvad det er.
På samme måde kan de natlige lyde så netop også være beroligende og for lillesøster der stadig er så lille, at hun ikke forstår hvor I er, når hun ikke kan se jer, vil det være trygt og beroligende at kunne høre og se sin storebror. Børn får ofte først bevidstheden om at man er der, selvom man er ude af syne omkring 16 måneders alderen.
Med hensyn til legetøj, så skal de naturligvis stadig have lov til at have hver deres legetøj, selvom de sover sammen. De er to forskellige aldre, leger derfor med forskellige ting. Det er klart at visse ting kan du ikke købe dobbelt af og det skal du heller ikke, det lærer de at dele undervejs. Men nogle ting vil give helt sig selv.
Og så kan du dele deres legerum op med tæpper på gulvet, et gardin eller en speciel form for rumdeler, sørge for at de stadig har hver deres lille reol, de røde kasser til lillesøster, de blå kasser til storebror osv. Så de stadig har mulighed for at have deres personlige ting i det fælles værelse.
Der er naturligvis også børn som ikke trives med at skulle sove sammen, så hvis storebror hos jer slet ikke har lyst til at dele værelse med lillesøster, så skal I naturligvis ikke gennemtvinge det :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske