Brev:
Kræsent barn?
5. august 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kræsent barn?
Hej Helen
Jeg har en skøn datter på 3 år og 3 mdr. Hun trives rigtig fint og har fået en god start i børnehave.
Hun har altid været lidt under hendes kurve og det var hun også ved det sidste kontrol besøg hos lægen. Lægen mente, at vi skulle tjekkes igen om 1/2 år, for at se om det gik bedre. Det skulle ikke gøres til et problem, men hun ville gerne følge hendes kurve. Hun vejer 13,8 kg.
Mit problem handler om hendes kostvaner. Hun er nok et kræsent barn, som er meget selektiv i hendes valg.
Hun spiser slet ikke kartofler - og har nærmest aldrig gjort det. Hun har det meget svært med sovs, kødsovs osv. Hun skal helst se hvad der er i maden.
Hun er vild med grøntsager og skovler broccoli ind - så det har aldrig været et problem.
Hendes dagsplan:
8.00 havregrød
11 madpakke i bhv (rugbrød med diverse pålæg) (men her spiser hun nu heller ikke så meget)
14 frugt/brød/knækbrød/yoghurt
17 grøntsager herhjemme
17-18 aftensmad, som jo kan være meget forskellige ting. Prøver at lave hendes favoritter ca. hveranden dag.
Favoritter er = pasta, ris, kyllingelår, frikadeller, fiskefilet, grøntsager...
19,30 havregryn
Hun spiser faktisk ok - når det er mad hun kan li.
Nu kommer vi så til problemet - hvor meget kan vi kræve af hende fx til aftensmaden. Må hun selv vælge hvad hun vil ha (af det som er på bordet) eller skal hun smage på fx. kødsovsen, som jo hører hjemme ovenpå pastaen?
Hvornår man kan man kræve at de skal smage før de ved om de kan li det?
Kan hun forstå at hvis man ikke spiser til aftensmad - jamen så er der ikke mere mad før om morgenen...
Vi spiser selv meget sundt og varieret og vil jo gerne at mit barn er interesseret i maden. Hun er god til at hjælpe med at snitte kød og grøntsager og vil gerne hjælpe.
Håber du kan hjælpe
Med venlig hilsen
H