Svar: Kræsent barn?
5. august 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære H
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at man som forældre bliver ekstra opmærksomme på barnets madindtag og især på barnets fravalg af visse fødevarer, når man af lægen får at vide at barnet ligger lavt på kurven og lægen gerne vil følge barnet ...
Man må jo også sige, at hun jo heller ikke er fysisk særlig stor - men på den anden side, så har hun aldrig været særlig stor og hun lyder jo middelbart til at trives og udvikle sig i en god og sund retning:)
Jeg har den overbevisning, at man aldrig opnår noget positivt ved at presse børn til noget de ikke vil og vi kan ikke tvinge dem - og slet ikke når det kommer til mad.
Kan du ikke godt huske, hvordan det var da du var barn og de voksne sagde "du skal smage, du kan ikke sige at du ikke kan lide det, hvis du ikke har smagt!" eller lignende? Det var enormt ubehageligt og jeg synes man skal prøve at undgå denne form for pres.
Der sker jo ikke noget ved at din datter ikke spiser kødsovs ovenpå sin pasta - det er jo ikke sådan at hun slet ikke spiser kød. Hun vil gerne have både kyllingelår og frikadeller.
Jeg synes som udgangspunkt at det vigtigste er, at hun spiser og at hun spiser lidt fra alle fødevaregrupper - og det gør hun. Derudover er det rigtig vigtigt at hun forbinder det at spise med noget som er hyggeligt og rart. Det skal være dejligt at sætte sig til bords, det skal være noget I nyder og glæder jer til og de er her rigtig vigtigt og rigtig godt, at du tager hende med i køkkenet, lader hende være med til at lave mad og dække bord. Så skal det nok komme hen af vejen.
Der er faktisk en del børn som ikke bryder sig om kartofler og det er okay. Man kan forsøge at lave kartofler på forskellige måder - der er kartoffelmos og kogte kartofler, der er også bagte kartofler der kan serveres med lidt dressing eller kryddersmør, der er kartoffelbåde lavet i ovnen, man kan spise kartoffelrösti, kartoffelkroketter osv. Måske kan hun lide en eller anden form for kartoffel og så er hun igang med det :) Og spiser hun så slet ikke kartofler, så fred være med det :)
Da hun har det bedst med at maden serveres adskilt, så gør det sådan. Du må endelig ikke snyde hende og sige at tingene er noget andet end det er, eller sige at der ikke er løg i frikadellerne, hvis der er det. Det er vigtigt at du er ærlig, ellers vil hun naturligt mistro dig, næste gang du serverer noget nyt, fordi hun vil tro at du snyder hende - og det giver ikke gode spisevaner.
Du kan dog godt gøre maden mere interessant at spise ved at skære det ud i sjove former og faconer, pynte maden eller kalde maden noget sjovt. Det kan være "prinsesse ærter" eller "shrek boller" (spinatboller) som pludselig er sjove at spise på grund af navnet, men hvis hun spørger hvad det grønne i bollerne er, så skal du være ærlig og sige at det er lidt spinat.
At du ikke kræver "du skal smage!" er ikke det samme, som at hun godt kan stilles lidt krav i forhold til at spise lidt varieret. Hvis du serverer noget, som du ved hun godt kan lide og som hun naturligt bør kunne spise, så må du godt en gang imellem kræve at hun spiser lidt mere af det, inden hun får noget andet. Hvis hun f.eks. gerne vil have mere broccoli fordi hun elsker det, så må du gerne sige "du må gerne få mere broccoli, men du skal spise lidt af frikadellen først" - så hun på den måde opfordres til at spise lidt af den anden mad på tallerkenen. Men igen - det er en balance, for hun skal ikke tvinges til at spise kartofler, når hun nu ikke kan lide det, så skal hun have lov til at spise broccoli ... Håber du kan se, hvad jeg mener :)
Du skal sørge for at der altid er mindst en ting hun kan lide, så det er naturligt for hende at gå igang med at spise det. Og så altså vurdere om hun skal nøjes med at spise "den ene ting" eller opfordres til at spise noget af det andet. Det kommer helt an på situationen og hvad det er for noget mad - for det er vigtigt at respektere, at der er visse ting hun ikke spiser. Vi skal huske på, at vi jo altid laver mad, som vi selv godt kan lide - hvis vi f.eks. ikke kan lide stegt lever, ja så laver vi ikke stegt lever.
Vi skal også huske på, at smag ændrer sig over tid og at hun derfor godt vil kunne lide noget senere, som hun ikke kan lide nu. Ligesom der også vil være ting hun spiser nu, som hun måske ikke vil kunne lide senere.
Du kan godt nogle gange prøve at motivere hende til at spise og dermed også smage på noget nyt - ved at fortælle hende, at du har lavet det på en ny måde (igen kun hvis det er sandt). Måske har du brugt noget andet kød, noget andet krydderi, en anden form for sovs osv. så hun får en idé om, at der måske er en kødsovs her, som hun godt kan lide. Så selvom hun ikke kan lide den hun smagte for 3 uger siden, så kan hun måske godt lide den i dag. Her må du godt opfordre hende til at smage - men ud fra at der er tale om noget andet og hvis hun ikke vil, så er det okay - hun skal ikke tvinges til at smage imens I så sidder og kikker på hende :)
Jeg synes hun skal have lov til at få et godnatmåltid ligesom hun får nu - f.eks. en portion havregryn, inden hun skal sove. Børn har brug for mange små hyppige måltider i løbet af dagen og hun er en pige, som naturligt har brug for lidt ekstra - det er ikke hverken sundt eller godt for hende ikke at få noget i 12 timer eller mere - bare fordi vi har et princip om at hun ikke må få noget andet end aftensmaden - hvem har glæde af det?
Et godnatmåltid synes jeg er helt fint.
Hvis hun skal tage på, så er det ud over små hyppige måltider, også rigtig vigtigt med fokus på fedt og proteiner. Det er vigtigt at hun spiser f.eks. fisk af forskellige slags og også nødder, avokado og forskellige kerner og frø er gode kilder til fedt. Du må også gerne give hende letmælk og letmælksprodukter, selvom hun aldersmæssigt bør få skummet og minimælk - men det vil være helt fint, så hun får lidt ekstra fedt den vej igennem. Hun skal også have smør på brøddet og da hun ikke spiser sovs, er det helt okay at sikre hende fedt via f.eks. drikkemælken i stedet :)
Protein får hun især via kød, men også f.eks. via f.eks.æg. Hun kan få hårdkogt æg eller omelet. Hun kan også få protein via ymer, ylette eller kvark og du kan komme lidt mysli eller lignende på som topping. Du kan også lave proteindrik til hende:
1 dl ymer
1 dl kærnemælk
1/4 dl fløde 13%
1/2 dl juice - det kan være appelsinjuice, multifrugtjuice eller lignende, du kan også bruge saft eller du kan blende lidt frosne frugter ned sammen med de øvrige ingredienser.
1 spiseskefuld sukker
Det hele hældes i et bæger og blendes. Det kan holde sig 24 timer i køleskab - men smager bedst frisklavet.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske