Svar: Formiddag og eftermiddagsmad
6. august 2011
Alder:
6 mdr.
Kære J
Når jeg anbefaler formiddagsmåltid og eftermiddagsmåltid i 7 månedersalderen, så vil disse måltider normalt erstatte flasken. Det betyder at barnet begynder at kunne nøjes med 4 flasker i døgnet og disse fire flasker ligger hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Det er altså netop flaskerne formiddag og eftermiddag der erstattes af et mellemmåltid og netop fordi barnet begynder at kunne spise mere skemad og også drikker mere af en kop, vil skemad og vand af kop, kunne erstatte flaskerne på disse tidspunkter.
Jeg foreslår frugt som mellemmåltid, fordi det er godt til at holde maven igang, barnet får let sine vitaminer (og evt. jern) sammen med frugt og frugt er samtidig let for barnet at indtage og det er naturligt i denne alder, at begynde at give det som frisk frugt i hånden, så barnet samtidig kan øve sig mundmotorisk.
Når jeg foreslår introduktion af flerkornsgrød om eftermiddagen, så er det fordi det er en god måde at få introduceret barnet for lidt mere mad og samtidig mætter flerkornsgrøden lidt mere end frugtmos gør - hvilket er godt, da der ofte går flere timer fra middagsluren og til aftensmaden, så barnet har naturligt brug for noget mere mættende om eftermiddagen - end barnet f.eks. har om formiddagen. Det er vigtigt med et lidt lettere mellemmåltid formiddag, fordi barnet også skal kunne spise frokost.
Samtidig er det hensigtsmæssigt at barnet i 7 måneders alderen får to grødmåltider og to grøntsagsmåltider. På den måde sikres barnet bedst mulig variation af fødevarer og maven holdes igang naturligt :)
Eftermiddagsmåltidet gives normalt som et måltid - hvor der gives flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv og vand af kop.
En plan for dagen, med cirka tidspunkter for mad og mælk, vil for et barn i 7 måneders alderen se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk mv. i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, en kartoffelbåd, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre.
Jeg håber ovenstående forklaring og plan for dagen giver dig lidt idé om, hvad man kan arbejde videre mod og hvorfor :)
Husk at det er vejledende - hvis noget andet fungerer bedre hos jer, så er det også helt okay :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske