Svar: Skemad, børneeksem og mælkeallerig
7. august 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Det virker altid helt uoverskueligt, når ens barn viser sig at have allergi og ikke tåler forskellige fødevarer - i forvejen kan det være svært nok at finde ud af det med skemaden og når man så samtidig skal tage hensyn til allergi, så er det naturligt også en lidt større udfordring.
Men, det enste din dreng ikke umiddelbart må få er mælk, når han har mælkeallergi - og det lærer du at tage hensyn til stille og roligt hen af vejen :)
Det er meget fint og helt rigtigt at lave hans mad med Profylac eller anden form for højt hydrolyceret modermælkserstatning. Det er også rigtig godt, at du stadig ammer og det vil være rigtig godt, hvis du kan amme så længe som muligt - mindst til han er et år og så kan han få specielerstatning derudover. Hvis du vælger at stoppe amning før, bør han få profylac som drikkemælk.
Du kan godt lave profylac på forhånd - f.eks. lave ½-1 liter mælk klar, som du så har stående i køleskabet i tætsluttende kande. Her kan det holde sig et døgn. Du kan så give det som drikke mælk af en kop, du kan bruge det i madlavningen osv. Det kan være praktisk at gøre det på denne måde.
Han må i princippet få alt at spise, og skal tilbydes skemad som alle andre børn. Men det vil være rigtig godt at introducere nye fødevarer en af gangen, så du ser om der kommer en reaktion på dette.
Du skriver at du på grund af jeres drengs børneeksem ikke må spise tomat, kiwi, citrus og chokolade. Er det noget du har fået at vide at børnelæge på sygehuset eller hvem har sagt det til dig?
Det er korrekt at visse fødevare - f.eks. citrusfrugter, hører til det man kalder højallergene fødevarer. Men det betyder ikke at lidt appelsin eller lidt citron er farligt for børn og der er normalt ikke grund til at fraråde citrus frugter til børn - med mindre man har alvorlig allergi overfor citrusfrugter i familien eller at det ved børnelæge eller allergolog er blevet konstateret, at her er noget som barnet ikke tåler.
Det vil være naturligt, at barnet kan blive lidt rød om munden, når de spiser citrusfrugter, tomat og andre ting. Men det er ikke allergi og ikke tegn på at barnet ikke tåler det - det er en hudirritation fordi barnet reagerer på syren i disse frugter.
Jeg vil anbefale at I tilbyder jeres dreng en frugt af gangen - både som frugtmos og som frugtbåde, som han selv kan sidde med, sutte på og øve sig mundmotorisk på og så må I vurdere, om der er noget han reagerer på.
Fisk hører også til de højallergene fødevarer og man kan sagtens have allergi overfor fisk. Nogle mennesker er så
overfølsomme for fisk, at alene dampen fra fisk, det f.eks. står og koger på komfuret, kan udløse allergiske reaktioner. Men også her gælder, at I er nødt til at prøve jer frem og introducere lidt fisk i grøntsagsmosen for at se om han reagerer på det.
I skal altså bibeholde den grøntsagsmos som han normalt får og tåler fint - f.eks. en mos af kartofler, gulerødder og blomkål og så tilsætter I lidt kogt torsk, kogt rødspætte eller laks fra ovnen. En type fisk i det han tåler, for at se om der kommer en reaktion. Det vil ofte være sådan, at tåler man ikke en type fisk, så tåler man næsten ingen fisk.
Nødder er også højallergene fødevarer og her skal I naturligvis også være opmærksomme - men nu er han stadig så lille, at han slet ikke skal have noget med nødder.
Så I kan altså roligt give ham alle former for grøntsager nu, med den alder han har: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Men netop rodfrugter er ofte et hit, de smager af noget og det kan børn rigtig godt lide :).
Og så simpelthen introducere en ny ting af gangen og se om ikke det går helt fint :)
Også grød skal varieres nu - øllebrød, havregrød og på sigt flerkornsgrød vil være rigtig godt. Lav det med vand og profylac, så vil han tåle det fint :)
Som udgangspunkt skal I bruge den mad som I andre spiser, han skal naturligvis ikke have sovs og lignende og du kan ikke lave kartoffelmos til jer alle sammen og lave den på sødmælk - når han ikke tåler mælk. så du kan ikke på samme måde lave familiemad - men du kan sagtens medtænke jeres mad i dagligdagen og hvis du f.eks. laver en frikadellefars og undlader at tilsætte mælk, men bruger lidt vand i stedet, så vil han godt kunne få indmaden af en frikadelle ned i sin grøntsagsmos :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Får her sine vitaminer og jern.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og begynder måske at kunne springe powernappen eftermiddag over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet varierer efter hvorvidt han sover 2 eller 3 lure dagligt
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove uden mælk midt nat :)
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske