Svar: Gnavegrønt mm
7. august 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Selvom børn ikke har tænder, så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og når man giver børn mad i hånden, som de selv kan sidde med og gumle på, så imødekommer man barnet og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden, er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt...
Børn i 6 måneders alderen begynder ofte helt naturligt i deres udvikling at bruge deres mund mere. De begynder her at lave læbelyde og bruger deres tunge - drejer tungen rundt i munden, stikker den frem osv. De bruger også deres stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. At tilbyde barnet noget mad i hånden, som barnet kan putte i munden, sutte på, smage på, gnaske i, opbløde med spyt osv. er derfor en god idé i forhold til deres øvrige udvikling.
Nogle gange vil de gnaske det så godt igennem, at de naturligt får spist en del af det, andre gange er det kun "øvelse" og det meste kommer ud af munden igen, eller I forældre udskifter til et nyt stykke, fordi det barnet sidder med bliver for snasket :) Det skal ikke ses som et måltid, men som god øvelse for barnet.
Den 14 september udkommer min bog "Helens bog om børn og mad" og det glæder jeg mig rigtig meget til. I den vil du kunne finde opskrifter på mad til børn fra 4 måneder til 1½ år og netop med fokus på, at kombinere voksnes mad og babys mad. Derudover vil du kunne læse og finde svar på de mest almindelige problemstillinger man har i forbindelse med skemad. Du vil kunne slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om det er noget, som du kan give din dreng og meget meget mere.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske