Svar: Soverytme - 10 mdr.
8. august 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit ærlige brev og din meget åbne beskrivelse af hvordan de sidste 10 måneder har været hos jer. Det lyder som en rigtig hård periode og jeg kan godt forstå, hvis du er træt helt ind i sjælen ... Det lyder dog som om at I er ved at kunne se lidt lyst på det hele igen og at tingene nu går stille og roligt bedre. Det er godt!
Der kan være flere grunde til at din datter vågner et par timer om aftenen og jeg vil gerne give dig lidt bud på dette:
Det kan naturligvis handle om at hun har lært sig, at det skal være sådan og derfor har en vane med at skulle vågne. Som du skriver, så har det været sådan længe og du har naturligt taget hende op, gået med hende og forsøgt at berolige og betrygge, så hun kunne sove videre. Det du har gjort er helt naturligt og hun skal naturligvis ikke bare ligge og græde i sin seng. Det er ikke godt for nogen af jer. Så du har ikke gjort noget forkert!
En anden mulighed er at hendes opvågninger skyldes hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme. Det er sådan, at vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder, hvor jeres datter naturligt sover og perioder, hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når hun er træt og falder i søvn og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.
Hver søvnfase indeholder perioder hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt for os voksne omkring kl. 03 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får en, så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe, når vi er voksne, hvor børn ofte har brug for en middagslur ... :)
Men når man ser over et døgn, så er der altså et peak kl. 03 om natten, hvor vi sover let og gerne står op, hvis vi skal tisse osv. og det modsatte dyk om dagen omkring kl. 15, hvor vi ofte er trætte og godt kunne have brug for et hvil.
Det samme mønster kan ses hos børn - at de har et peak om aftenene eller om natten, på samme tidspunkt som de normalt har et dyk om dagen. Og det betyder i praksis, at din datter godt på grund af sit indre ur kan peake kl. 23-24 fordi hun sover middagslur kl. 11-12 om dagen. Der kan altså være en sammenhæng mellem tidspunktet, hvor hun sover om dagen og tidspunktet, hvor hun vågner om natten og det er normalt.
Hvorfor det hos nogle børn virker meget tydeligt, altså hvorfor nogle børn peaker så meget, at de er svære at få til at sove videre er svært at sige - men den gode nyhed er, at de ofte ændrer det med tiden og at man godt kan få dem til at sove videre. Det kræver dog ofte at man lægger sig med dem, giver dem masser af fysisk kontakt og nærhed, mørkt lys, ikke tale eller gå rundt eller lignende, men simpelthen få signaleret at det er sovetid og ikke aktiv tid nu.
Det vil ofte også ændre sig i takt med at de bliver ældre og begynder at sove anderledes, så tiden arbejder altså også for jer, hvis det er det der spiller ind ...
Det tredje der kan spille ind hos jer, er naturligvis hendes alder og udvikling. Hun er også i separationsfasen og øver sig i at adskille sig, separere sig fra dig og vil naturligt derfor også klynge sig mere. For at kunne adskille sig, skal hun føle sig ekstra tilknyttet og vil derfor klynge sig, helst være på din arm. Hun er også så lille at hun ikke forstår, hvor du er, når hun ikke kan se dig - så når hun vågner, er det naturligt at hun har brug for sin mor og brug for at mærke dig og brug for at du reagerer på hende.
Det at I er flyttet og hun er startet i vuggestue nu, gør naturligt at hun har ekstra meget der skal bearbejdes, når hun drømmer. Selvom hun har haft problemer med opvågningerne længe før I flyttede, så bedre det ikke situationen at der sker så meget i hendes liv lige nu og det er også en faktor der spiller ind og det kan godt være en årsag til at hun vågne og søger dig stadigvæk og gør det meget generelt.
Det at hun har haft smerter, ondt og har været gennem afbrudt søvn,fordi hun er blevet vækket af smerter i kroppen - skulder, nakke, mave og sidst ørerne. Det er naturligt ikke befordrende for at få en god og rolig søvn - og igen det er en erfaring hun så har med sig, som hun naturligt skal have hjælp til at få ændret.
... og ja der er sandsynligvis flere grunde. Det der er vigtigt er, at du siger til dig selv at det ikke er fordi du har gjort noget forkert eller er en dårlig mor - for det er du ikke. Jeg er nødt til at sige til dig, at du har gjort det som du har måtte gøre og det kunne ikke være anderledes. Jeg ser dig ikke som blødsøden, men faktisk som en meget stærk person og det er rigtig vigtigt at du holder fast i det og ikke mister dig selv, men lytter til, hvad der føles rigtig! Stort skulderklap til dig for alt det du gør og har gjort de sidste 10 måneder, det har ikke været let.
Så hvad gør vi så nu ... Der er ingen tvivl om at din datter har brug for din nærhed stadigvæk og at hun det næste stykke tid fortsat nok vil vågne. Det der er vigtigt er, at du giver hende den nærhed hun har behov for, men at du nu forsøger at undgå at stå op med hende. Der skal ikke ske aktiviteter i løbet af sen aften eller først på natten - når hun skal sove, så skal hun sove :)
Du kan tage hende ind i din seng og putte med hende der. Du kan også tage en madras på gulvet og lægge dig med hende der - den kan være i soveværelset eller den kan være på gulvet i hendes værelse. Du skal signalere at det er sovetid, lyset skal ikke tændes, du skal ikke snakke for meget - gør du det, så skal det kun være de samme små beroligende ord som du også bruger, når du putter hende. du skal give hende klud og sut som hun har hos sig, når hun sover og berolige og betrygge - men holde fast i at det er sovetid og ikke stå op med hende. Ligge med hende, lulle hende i søvn.
Madrassen på gulvet i hendes værelse, har den fordel, at hun fortsat lærer at sove på sit værelse og ikke oplever at skulle ud af værelset om aftenen eller først på natten. Samtidig kan hun ikke falde og slå sig, hvis hun sover på en madras på gulvet, så det er lidt mere sikkert at forlade hende der (med mindre hun kravler ud af værelset i løbet af natten).
Madrassen på soveværelsesgulvet har den fordel, at du stadig vil kunne putte dig med hende, men på sigt vil kunne nøjes med at give hende din hånd at holde i og hele idéen med at have hende tæt på dig er, at du på sigt vil kunne nøjes med at berolige med små ord, kærtegn osv. og hun så sover trygt videre, velvidende at du er der.
En anden idé er at du fjerner den ene side af hendes tremmeseng og kobler hendes seng til din, så hun stadig kan ligge i sin seng og sove der, som hun plejer, men så du kan give hende nærhed og fysisk kontakt uden at du behøver tage hende op. Hun kan i princippet selv kravle over til dig og putte sig ind til dig, når hun har brug for dig og kan på den måde så lære at sove videre.
Det handler altså meget om at hun skal lære at sove videre og ikke gøres aktiv og at du skal lære hende det med fysisk kontakt og lulle hende i søvn, når hun gør tegn til at vågne.
Du skal naturligvis medtænke rytmen om dagen og det kan godt være at hun sover en del i forhold til hendes egentlige behov - og at hendes opvågning så skyldes, at hun har brug for at afkorte sin nattesøvn, fordi hun sover for meget om dagen.
Hvis jeres datter hører til dem, der ikke sover så meget, så vil hendes behov måske være 13½ time i døgnet. Det vil godt kunne være fordelt sådan at hun sover 11 timer om natten og 2½ time samlet om dagen. Sover hun mere om dagen, vil hendes nattesøvn naturligt så være kortere - og kan godt være kortere på den måde, at hun får en opvågning i løbet af søvnen. Det behøver ikke være sådan at hun så enten går senere i seng eller står tidligt op ... også en tanke du kan tage med.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke fortsat til hele jeres lille familie - stort knus fra mig til dig!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske