Svar: 7 måneder, mad og mælk?
8. august 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Lisbeth
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med fire flasker i døgnet og de vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Samlet ligger mælkeindtaget på ca 750ml mælk i døgnet og derudover får barnet dækket sit væskebehov via vand af en kop.
I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn trives med 3 flasker i døgnet (faktisk som din dreng får nu) og dette svarer til ca 600ml mælk. Stadig gives vand af kop, for at sikre væskebehovet og barnet begynder ofte også at få en lille smule surmælksprodukt som mellemmåltid om eftermiddagen.
Med hensyn til sødmælk, så er det ikke noget din dreng skal have. Du kan give ham lidt via maden, fordi I så kan spise det samme - laver du f.eks. kartoffelmos, eller lidt millionbøf, kødsovs, anden sovs eller lignende og du bruger sødmælk i disse retter, så vil han kunne spise det samme som I andre. Efter 9 måneders alderen kan sødmælk og surmælksprodukter udgøre en større del af hans indtag, men det er stadig ikke noget han SKAL have - det er noget du KAN give ham :)
Hvis det er svært for dig at få klemt en ekstra flaske ind og du synes han trives med de 3 flasker som han får nu - og han derudover drikker godt af en kop og trives, så er det fint at bibeholde planen som den er. I stedet kan du så evt. øge hans mælkeindtag lidt ved at tilbyde ham ekstra mælk i grød og mos og evt. give lidt mælk af en kop om morgenen. Det er dog vigtigt at du ikke udskifter vand med mælk til alle måltider, da det er vigtigt at han også drikker vand og synes om dette :)
Hvis du vil forsøge med en ekstra flaske, så vil jeg anbefale at den gives sen aften - gerne inden du selv går i seng. Du behøver ikke vække din dreng, men kan prøve at give ham den i søvne, han drikker og sover derefter videre.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen kl.7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, rugbrød eller lignende i hånden som nu, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl.13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften kl.18 Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, det kan være ris med lidt sovs - f.eks. boller i karry, det kan være indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen eller lignende. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske kl.20
Sen aften 23-24: Flaske, som kan tilbydes og spises mere eller mindre i søvne. Måske vil han have den, måske vil han ikke. Hvis han ikke viser behov for den og trives med sine 3 flasker i døgnet så er det fint.
Du bør sikre dig at han får mellem 500-600ml mme dagligt, men gør han det og trives på den måde, så skal du ikke ændre en masse. Så må du bibeholde de tre flasker de næste måneder og når han er omkring 10 måneder, kan du så trappe ned og begynde at give ham flaske 2 gange dagligt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske