Svar: Meget hård mave - 6 mdr.
24. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Sine
For det første er det vigtigt at din søn får væske nok. Har du mulighed for at få ham til at drikke noget vand til sin skemad?
Derudover er det en rigtig god idé at give ham grød, som er med til at holde maven igang, men han bør ikke få mere end to måltider grød om dagen, resten skal være grøntsagsmos.
Jeg synes det er synd at du er begyndt at skære ned på hans indtag af forskellige fødevarer, selvom jeg godt kan forstå din hensigter bag. Prøv i stedet at give ham så varieret en kost som muligt og giv ham gerne frugt og bær. I en alder af 6 mdr kan han få både frisk frugt og frugtmos.
Udover rigeligt med væske og hvad du ellers gør med mavemassage osv. så synes jeg det er en rigtig god idé at give ham laktulose. Han må få 1 ml pr kg fordelt på 1-2 doser dagligt, afhængig af hvor stor han er. Der er ikke noget farligt i laktulose, så det skal du ikke vre bekymret for at give.
Håber det virker:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske