Svar: Er ikke specielt interesseret i mad
8. august 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg kan se, at du lige nu ammer om eftermiddagen og på den måde når I op på de fire amninger, som de fleste børn har brug for i denne alder. Det er vigtigt netop med fire amninger, for at sikre ham både mælk og væske nok.
Du må gerne bibeholde amningerne som de er, hvis det fungerer rigtig godt hos jer. Alternativet er at fjerne eftermiddagsamningen og så i stedet amme ham sen aften. Her vil han sandsynligvis kunne spise mere eller mindre i søvne, hvis du lægger ham til og spørgsmålet er, om ikke en af de to gange, hvor han alligevel vågner for at få en sut, at du skulle vælge at lægge ham til brystet i stedet for. Så hvis han f.eks. plejer at blive urolig og rumstere rundt og du så giver ham sutten et sted mellem kl. 23 og 01, så synes jeg, at du skal prøve at amme ham der.
Vil han så ikke ammes og viser han slet ikke behov for yderligere mælk, tisser han godt, virker til at trives, drikker godt af en kop osv. så må det være sådan. Der er ikke noget i vejen for at han sover hele natten, hvis han er i stand til at få dækket hele sit behov for både mad, vand og mælk i løbet af dagen. Trives han, så må du gå ud fra at han får, hvad han har behov for. Og det lyder faktisk som om at han trives og rummer både amning og skemad.
I 8-9 måneders alderen vil de fleste trives med 3 amninger og omkring 10 måneders alderen, vil han kunne nøjes med to :). Det vil igen på sigt give plads til mere og mere rigtig mad, når mælkeindtaget sættes ned.
Jeg synes også du skal bibeholde hans morgenamning - også selvom den nogle gange først ligger kl. 06-06.30. Hvis han ikke ammes der, så får han højst sandsynligt ikke væske/mælk nok - og vil så naturligt søge det på andre tidspunkter, som så kan være uhensigtsmæssigt i forhold til det øvrige indtag af mad. Det vil også være for mange timer, at han skal undvære væske/mælk, hvis han slet ikke ammes i løbet af sen aften eller nat - og så også skal springe morgenamningen over :)
Planen for dagen ser fin ud og hvis han er lidt træt af grøntsagsmos i øjeblikket, så prøv med mere familiemad. Han må gerne få risretter - f.eks. boller i karry, han kan også få "svenske kødboller" med ris og sovs - måske har I rester fra aftensmaden, som han kan få til frokost. Du kan også en gang imellem give ham færdiglavet babymos fra glas, netop for at give ham lidt variation og ny smag - det vil være helt okay som supplement til den hjemmelavede mad og så er det praktisk.
Du må gerne lave flerkornsgrød som nu, så han får grød med lidt mere bid. Varierer mellem havregrød og øllebrød i løbet af dagen og hold dig til at han kun får to måltider grød dagligt, resten er grøntsagsmos :)
Han ligger meget fint i både vægt og højde og de to ting passer også rigtig godt sammen. Det lille fald du kan se i hans BMI er normalt og skyldes sandsynligvis, at han nu begynder at bruge sig selv mere motorisk, er mere aktiv og ikke længere helt så babybuttet som før :) Hans BMI er stadig helt i midten og fin :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske