Svar: Den kære søvn og dumme vaner....
9. august 2011
Alder:
17 mdr.
Kære Camilla
Det lyder som om at jeres dreng godt kan sove lidt videre, hvis han hjælpes til det med det samme. Derfor er det rigtig fint, at I sover i samme værelse, fordi du så kan reagere, når du hører at han begynder at vågne.
Jeg vil derfor anbefale, at I tager ham over i jeres seng når han vågner kl. 04/05 og putter ham til at sove videre. Det kan godt være at han mosler rundt, men så må han det.
Hvis det er helt umuligt, hvilket du jo skriver at det er, så kan det være nødvendig at I lader ham tumle rundt i sin egen seng og så gør det modsatte - ikke reagerer - netop for at han så ser, at I sover og at der ikke kommer noget ud af at ville lege nu.
I skal samtidig sørge for at lyset holdes ud af soveværelset og det kan være en god idé at købe et mørklægningsgardin.
Det kan også være en god idé at give ham en godnatgrød inden sengetid, så I er sikre på, at han ikke vågner fordi han er sulten. Grøden skal serveres som en del af hans putteritual om aftenen, altså klokken ca 19.30. Det vil sige at han skal have aftensmad omkring kl. 18, bades osv. som I plejer og så have godnatgrød inden han skal i seng.
I kan naturligvis overveje, hvad der har været anderledes i de perioder og i de dage, hvor han har sovet længe. Måske kan I så få øje på andre ting at prøve.
Og så skal I nok indstille jer på, at tiden arbejder lidt for jer, men at I nok har et lille lærkebarn, der naturligt vågner og starter dagen tidligt :)
Der er ikke så meget andet I kan gøre - desværre. Han har jo en helt fast rytme om dagen, sover kun en middagslur dagligt og sover ofte ca 2 timer til middag, hvilket lyder meget passende. Så I kan ikke ændre så meget på dagen ...
Så hold ud, selvom det er hårdt at blive vækket så tidligt - forstår det godt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske