Svar: Sutten... igen - og igen
9. august 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Chalotte
Det vil være en rigtig god idé at vælge en sut med en suttering og så trække en stofble eller lignende igennem ringen.
Det er vigtigt, at din datter sover med hovedet til siden, skiftevis drejet mod højre og venstre. Når hun sover med hovedet til siden så vil kluden holde sutten på plads ved munden, så selvom hun med tungen får skubbet lidt til sutten, så støttes den lidt af kluden og du kan undgå at den falder helt ud.
Når hu sover om natten uden sut - så er det sandsynligvis fordi hun der begynder at sove søvn, som er lidt mere inddelt i stadier og derfor også sover lidt dybere end hun gør om dagen. Hun registrerer derfor ikke helt på samme måde, hvad der foregår omkring hende, hun sover dybere og mere roligt og har ikke på samme måde behov for sutten. Om dagen sover hun lidt lettere, vågner lidt mere op og søger derfor også sutten lidt mere under søvn.
Samtidig lyder det også som om at hun sover ret længe i forhold til hvor gammel hun er, og jeg læser ud af dit brev, at hun sover i en del timer uden at få mælk. Det kan også spille ind. Det er nemlig sådan at det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og når hun skal klare sig uden mad i flere timer om natten, så vil hun naturligt spise ekstra hele dagen - og derfor vil hun naturligt også have brug for at sutte mere i dagtimerne, netop for at få maden sendt igennem systemet :)
Og så lyder det også som om at hun nok skal lære det med tiden - så selvom du lyder meget tålmodig, så skal du måske holde tålmodigheden lidt endnu :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske