Svar: Hjælp med den søvn - 10 mdr.
9. august 2011
Alder:
10 mdr.
Kære L
Det kan sagtens være den udviklingsfase, som din søn lige nu går igennem, der påvirker dagen, rytmen og dermed også hans søvn. Han er igang med at separere sig fra dig - øver sig i motorisk at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Selvom det for os voksne ofte er ganske særligt, når barnet tager sine første skridt, så er det at kravle, faktisk endnu større for barnet - netop fordi det er første gang, barnet helt på egen hånd, bliver i stand til at udforske verden og søge mod bestemte mål.
Det betyder også at jeres dreng i denne periode vil klynge sig mere til jer - især til dig, hvis du er den der tager sig mest af ham i det daglige. Han vil klynge sig til dig, vil helst studere verden og fremmede mennesker fra din favn og han vil også søge din nærhed og fysiske kontakt når han skal sove.
Det at han begynder at opleve mere og mere af verden, får flere og flere stimuli, gør naturligt at det både er ekstra svært at lukke af overfor verden, når han skal sove. Altså at det er svært at finde ro. Men det gør også at han naturligt sover meget uroligt, når han sover. At han ligger uroligt og også siger lyde i søvne og vågner meget let. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme, når han sover.
Så at I bøvler med søvnen lige nu er altså helt normalt og det bliver sandsynligvis bedre igen, når han motorisk begynder at kunne lidt mere og når han stille og roligt finder ud af, at verden ikke er helt så farlig, som han lige nu oplever :)
Børn i denne alder vil ofte gerne følge med i alt og har derfor meget svært ved at overgive sig til søvnen. De stritter voldsomt imod, når man prøver at putte dem. Børn i denne alder sover ofte også meget kort i løbet af dagen, mange børn kan fint trives med kun at sove 2½ time sammenlagt i løbet af dagen - hos jer lyder det til nogle gange at være lidt mindre.
De fleste børn er ikke klar til kun en lur dagligt, før de er mellem 12-18 måneder, men hvis han er helt umulig at passe, så er det okay at du lige nu arbejde på at han kun sover en lur. Det er så vigtigt at luren er en længere lur :) Når han starter pasning, vil han sandsynligvis få brug for to lure igen, fordi der så sker nye ting, som naturligt trætter ham endnu mere, så selvom I nogle dage lige nu har en rytme med kun en lur, skal du altså indstille dig på, at to lure ofte vil være nødvendigt igen :)
Jeg vil foreslå dig, at du sætter ham i barnevognen når det er tid til at sove middagslur. Ved at du sætter ham op, lader ham kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, og I så taler om de ting I kommer forbi "hunden der siger vov", "fuglen der siger pip", "bussen der siger brrr" osv. så får han en masse indtryk og bliver mentalt træt. Du imødekommer altså hans behov for at følge med i og opleve verden.
Og samtidig vil den friske luft og det at blive trillet i vognen naturligt også gøre ham træt - for han har jo brug for søvnen. Han har brug for at sove sine 2 lure dagligt og brug for de afbræk - han har bare svært ved at mærke dette behov lige nu. Men når han sidder der, så overmander trætheden ham og så kan du tilsidst lægge ham ned.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske