Svar: Babymad
9. august 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Du kan godt lave en dobbelt portion mad, så din dreng f.eks. får retten til aftensmad og så får samme ret (½ delen) opvarmet til frokost eller aften næste dag. Maden kan holde sig 24 timer i køleskab.
Du kan også fryse mad ned, så du har noget liggende i fryseren. Jeg anbefaler normalt at man her fryser mosen ren, bestående af grøntsager og kogevand og så tilsætter du fedstof og mælk, når du varmer det op. Du kan godt fryse den med mælk, men det kan være lidt sværere at justere konsistensen af mosen ind, når den først har været frosset.
Ulempen ved at lave større mængder mos og fryse ned i små portioner er at barnet naturligt ofte vil få det samme dag ud og dag ind og det er fint i starten, men nu, hvor din dreng er blevet 6 måneder, så vil det faktisk være rigtig godt, at du tilbyder ham så varieret en kost som muligt. Ikke kun ved at få grød til morgen, grøntsagsmos til frokost og aften, men også ved at han netop tilbydes forskellige former for grød og forskellige slags mosede grøntsager, kød og fisk.
Det anbefales at frosset kød og fisk optøs i køleskab eller i koldt vand. Optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst. Det anbefales derudover at grøntsagsmos optøes direkte i gryden, fordi man derved bevarer vitaminerne bedst.
Du kan godt lave små kød- eller fiskeboller, som du fryser ned og har liggende i fryseren, så du en gang imellem kan tage en sådan op, optø den i køleskab og tilsætte den grøntsagsmosen inden servering - men igen kød og fisk bør også varieres og du kan derfor også med dette tage udgangspunkt i den mad I andre spiser. Kød- og fiskebollerne i fryseren skal altså bruges, hvis I andre får noget, der ikke kan bruges til mos en dag ... :)
Jeg er som du kan høre, mest tilhænger af at barnet får mad der tager udgangspunkt i familiemaden og det er ikke så besværligt. Hvis I f.eks. får frikadeller (kød eller fiskedeller) kan du sagtens tage indmaden af en sådan og komme det ned i grøntsagsmosen. Din dreng må også gerne få lidt kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs krydret med f.eks. løg, timian og oregano. Hvis I voksne har brug for salt, kan du salte, når I har taget noget fra til ham - eller I kan bruge bordsalt.
Mad der skal fryses bør fryses ned i bøtter beregnet til frysning. Avent laver blandt andet dette og det passer fint til en portion.
Mad der gemmes i køleskab bør på samme måde opbevares i køleskab under tætsluttende låg - avents bøtter kan også bruges her. Jeg anbefaler disse, fordi de med sikkerhed ikke skulle afgive nogle farlige stoffer til babymad. Andre plastbøtter eller fryseposer kan også bruges.
Den 14. september udkommer min bog "Helens bog om børn og mad", hvor du kan læse meget mere om mad til børn op til 18 måneder. Den er fyldt med gode råd, opskrifter og kan læses i sin helhed eller bruges som opslagsbog, når man f.eks. er i tvivl om hvad man kan give hvornår og hvordan :)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske