Svar: Søvn og daglig rytme
10. august 2011
Alder:
6 mdr.
Kære mor, som gerne vil gøre alting rigtigt :)
Faktisk lyder det som om at du gør det meget godt - i hvert fald lyder det som om at din dreng sover godt om natten i forhold til sin alder. Han sover faktisk igennem, når han sover fra 20 til 02 og igen til kl 06 - så det er meget fint.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen ofte begynde at kunne nøjes med kun to lure dagligt - måske har din dreng stadig behov for 3 lure og det er helt okay. Om han kan nøjes med to, afhænger af hvor tidligt han står op og hvor meget han sover om dagen.
En plan for dagen, lavet ud fra de tider du har givet mig, ser således ud:
Tidlig morgen 06.30: Flaske og dagen begynder
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur ca. kl. 9-9.30, sover her måske 1 time
Formiddag 10.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Dette gives, når han vågner af sin lur - med mindre du kan nå at få det med inden - det kommer an på hvad tid han normalt sover formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 12.30-13, sover her måske 1 1/2 time
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes så til dagens 3. lur, som ofte er en powernap på 30 minutter.
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes kl. 19.30 som nu
Sen aften eller først på natten: Flaske som nu
Jeg håber at mit forslag til dagsrytme ligner den rytme I måske allerede har forsøgt at skabe.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske