Brev:
Søvnmønstre hjemme og i vuggestue
10. august 2011
Alder:
11 mdr.
Søvnmønstre hjemme og i vuggestue
Hej Helen.
Min søn på 11 måneder er startet vuggestue for en god måned siden, og indkøringen er gået rigtig rigtig godt. Hverken pædagoger eller vi forældre har oplevet de store reaktioner i den forbindelse – pædagogerne siger, han er glad og sover og spiser, når han er derovre, og altid, at han har haft en god dag, når jeg spørger til det.
Han græder, når jeg lægger an til at forlade ham om morgenen, men så får han sin sut og kommer over at sidde hos en pædagog, og så kan jeg høre, at det stopper, når jeg er ude af døren. Han er desuden som oftest glad om eftermiddagen herhjemme, når jeg har hentet ham – vil nogle gange gerne være lidt ekstra ved mig, men sådan er det også nogle dage i weekenderne, så tror ikke nødvendigvis, at det skyldes vuggestuen. Da jeg ikke arbejder fuldtid pt., har han lige siden opstarten fået nogle relativt korte dage derovre (i alt 4-6 timer pr. dag).
Min undren omhandler, at han sover rigtig meget i vuggestuen i forhold til hjemme. Hans formiddagslur er hans lange lur, hvor han herhjemme sover max. halvanden time. Derovre sover han rask væk 2-3 timer, hvilket nogle dage betyder, at han nærmest kun når at være der en times tid i vågen tilstand, inden han bliver hentet igen. De fleste – inkl. vuggestuen - forklarer det med, at der bare sker så meget for de små, når de er i institution. Men han er typisk kun vågen en times tid til frugt, fra jeg afleverer ham (kl. 09.00), til han bliver puttet til sin formiddagslur. Så jeg ved ikke, hvor mange indtryk han kan nå at få der?
Er det normalt? Er det noget, vi skal være bekymrede over? Hvad tror du kan være forklaringen?
Desuden oplever vi temmelig stort kaos i hans rytme for dagen. Inden han startede i institution, var der også en periode med ikke særlig stor forudsigelighed (det var der til gengæld især det første halve år af hans liv). Men siden vuggestuestart, sygdom og kindtænder på vej er det blevet endnu værre…
Han står op mellem kl. 05.30-07.00 (Virker han træt, forsøger vi at få ham til at sove videre. Er han frisk og frejdig, står vi op).
Til sin formiddagslur (ca. 3-4 timer efter han er vågnet) sover han alt imellem 40 minutter til næsten 3 timer (som sagt max halvanden time hvis herhjemme).
Eftermiddagsluren ligger så alt imellem kl. 14-17.00, alt afhængigt af hvornår han er stået op fra sin formiddagslur, og hvornår han er træt igen. Her sover han mellem 20 minutter-halvanden time (igen klart mere i vuggestuen, hvis han når at få sin lur nr. 2 der).
Puttetidspunktet ligger relativt fast ca. 19.30-20.00 (nogle gange dog kl. 19 og andre gange 20.30 alt afhængigt af resten af dagen og mængden af søvn).
Er det normalt med den alder, han har, at det hele er så ustabilt? Skal vi bare give det noget tid? Eller er der noget, vi kan og bør gøre for at skabe lidt mere stabilitet og kontinuitet?
Vi forsøger at opretholde en nogenlunde fast morgenrutine, faste måltider (hvilket dog er svært pga. søvnen), og putteritualet ligger helt fast med babymassage, godnatgrød, flaske, tandbørstning og putning i sin seng med spilledåse. Det er ret stressende for os forældre aldrig at kunne forudsige og planlægge noget i forhold til hans søvn, og det bliver nogle lidt rodede eftermiddage hjemme, fordi man aldrig ved, ”hvilket barn man henter” – hvor længe han har sovet til formiddag, om han sover, når jeg kommer, om han stadig mangler at få sin eftermiddagslur hjemme eller ej, om han har nået at få frokost eller har sovet fra den osv.
Men når det så er sagt fra de voksnes side, virker han som et barn i god trivsel – han pludrer, er simpelthen så aktiv og nysgerrig og får stor ros af sundhedsplejersken for sin motoriske udvikling.
Jeg glæder mig til at høre fra dig!
Mange hilsener,
M.