Svar: Er min søn venstrehåndet?
25. juli 2004
Alder:
3 år
Kære Tina
Vi bærer jo alle gener fra vores forældre, bedsteforældre osv. Er der andre venstrehåndende i jeres familie, så din søn er arveligt disponeret? Det kan måske give dit et billede af, hvor sandsynligt det er at han bliver ventrehåndet.
Nogle børn er meget hurtige til at vælge en side frem for en anden, og holder fast ved denne side. Andre skifter frem og tilbage i de tidlige år. Når barnet starter i skolen er det altid en god idé at barnet har valgt side.
Det er altid bedst at observere uden at blande sig og det er meget vigtigt ikke at tvinge barnet til at bruge den ene eller anden side. Problemerne kan opstå, når et barn som oprindeligt er bestemt til én side, opmuntres til at bruge den modsatte side.
Giv derfor din søn fred og ro til at finde ud af hvilken side der passer ham bedst. Vælger han side nu er det fint, skifter han imellem siderne de næste år frem, så er det også okay. I stedet for at give ham tingene i hånden, så prøv en gang i mellem at lægge tingene foran ham og lad ham selv vælge hvilken hånd han vil bruge.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske