Svar: Kan ikke lide grøden
15. august 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Det er rigtig godt at du fortsat arbejder på at øge din mælkemængde og sikre Ronja så meget mælk som muligt over hele døgnet - skemaden skal kun gives som smagsprøver med den alder hun har :)
Det lyder dog som om at hun godt kan finde ud af teknikken med at spise med ske, man at hun ikke bryder sig om smagen af hirsegrød og det er helt okay. Du kan sagtens forsøge med noget andet.
Prøv med risgrød - det er en mild og lind grød i konsistensen. Lav den evt. på udmalket modermælk så den smager af noget hun kender.
Prøv også med majsgrød, lavet på majsmel og prøv med boghvedegrød eller quinoagrød for at se om hun bedre kan lide smagen af dette. Grød af boghvede og quinoa laves ofte af flager, så det giver en lidt mere fnugget konsistens, derfor synes jeg du lige nu skal forsøge med risgrød eller lidt majsgrød i stedet :)
Hvis hun heller ikke virker til at bryde sig om dette, så har hun måske svært ved konsistensen i munden, så kan du prøve at lave det lidt tyndere, så det bliver mere som tyk mælk hun sluprer af skeen og når hun så har vænnet sig til smagen, så kan du lave det til mere fast grød.
Alternativet er at supplere amning med en flaske - men mon ikke du har mælk nok, med hendes appetit på livet og den vægtøgning hun har haft ... :)
Min næste bog "Helens bog om børn og mad" udkommer den 14. september. Glæd dig - den vil du kunne få meget glæde af :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske