Brev:
Vil ikke tage flaske af far og hård mave
16. august 2011
Alder:
5 mdr.
Vil ikke tage flaske af far og hård mave
Hej Helen,
Vi er løbet ind i en udfordring med vores yngste Victoria på 5½ mdr.
Victoria er et ammebarn, men har on-off fået 1-2 flasker MME om ugen fra hun var ca. 2½ mdr. Hun har gerne villet tage flasken, også de få gange far har givet den. På det sidste har vi holdt lidt igen med MME, da hun har hård mave og det bestemt ikke er blevet bedre efter hun er startet med skemad.
Det har været meget naturligt at mor har ammet/givet flaske og puttet, da far så tog sig af storesøster, som lige er blevet 3 år.
Nu er jeg bare kommet til et pkt. hvor jeg gerne vil kunne tage af sted nogle timer selv eller en aften alene og så skal far eller evt. én af bedsteforældrene passe pigerne. Jeg skal desuden starte arbejde om 2 mdr. hvor far overtager barslen i 2½ mdr.
Problemet er bare, at de sidste 2 gange hvor far har skullet give flaske har Victoria nægtet at tage den. Første gang en eftermiddag i weekenden, hvor hun blev helt hysterisk og nægtede flasken. Han kunne dog godt få lov at putte i barnevognen bagefter.
I går prøvede vi så igen; Far skulle give en flaske MME og efterfølgende putte Victoria, mens jeg puttede storesøster. Victoria blev fuldstændig hysterisk igen, det kunne høres helt ned i den anden ende af huset hvor vi var. Selvom far ind i mellem trøstede, så blev hun hysterisk igen så snart han prøvede at give hende flasken. Efter 20min skrig og skrål opgav han og hende mig. Jeg fik hende beroliget, hvorefter hun grinede, trak mig i håret og viste glæde. Herefter tog hun uden problemer flasken fra mig og jeg kunne nemt putte hende. Dvs. det var ikke fordi hun ikke ville tage flasken, men fordi det skulle være mor der gav den.
Hvad kan vi lige gøre? Det er jo hverken holdbart for mig eller sjovt for far.
Vi prøver igen i morgen, hvor vi sandsynligvis ændre rutinen, så den ikke ligner min, men far finder sin egen. Har du ellers nogle gode ideér?
Mht. hendes hårde mave, så havde hun som sagt allerede tendenser til det, da hun kun blev ammet. Ifm. at hun nu får skemad er det blevet værre og rigtig hårdt. Victoria græder hver gang hun ligger og skal af med det, hvilket oftest sker på puslebordet, da hun ellers ikke kan få det ud.
Vi er trappet op med sveskemosen, men tror at det er nødvendigt også at give hende lactolose. Sidst vi spurgte vores sundhedsplejerske mente hun det ikke fordi Victoria er ammebarn. Hun anbefalede i stedet for flere hoppeøvelser osv. ud over de cykleøvelser vi i forvejen laver dagligt.
Hvad tænker du?
Med venlig hilsen
Rikke