Svar: Vil ikke tage flaske af far og hård mave
16. august 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Jeres datter er blevet ældre nu og dermed også mere bevidst om verden omkring sig. Hun skelner tydeligt mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed og hun skelner naturligt også mellem om det er mor eller far der giver hende flaske. Det er helt naturligt med den alder hun har at hun får en øget bevidsthed om disse ting og I skal et eller andet sted se det som et sundhedstegn, et tegn på at hun udvikler sig i fin og god retning.
Jeg kan godt forstå at det er praktisk, hvis hun vil tage flaske og at andre end mor kan give den. Som udgangspunkt er det også fint, hvis far kan give flaske (bedsteforældre behøver ikke kunne) - men havde du nu ammet fuldt, så havde den mulighed slet ikke været til stede, så er det mor der giver mælk... Far kan I stedet gøre alt mulig andet og sådan er det nu en gang ... :)
Man skal træffe rigtig mange valg, når man har børn og når man vælger, så vil man naturligt også vælge noget fra. Det betyder at når man f.eks. vælger at amme, så fravælger man også muligheden for at far kan give mad. Og nogle gange så vil barnet bare have mad af sin mor - også selvom det får flaske :) Igen skal man så vælge, hvad er vigtigt? Og hvorfor?
Hvis det er meget vigtigt for dig at far kan give flaske og putte, så skal I naturligvis gøre det og arbejde på dette igen og igen. Men du skal også overveje, hvor meget gråd og protest du synes er rimeligt og hvorfor han skal det, når han nu kan gøre så meget andet ...
Når Victoria græder, protesterer tydeligt overfor far og så falder til ro, smiler og griner til dig, når hun atter er i dine arme - så er det ikke fordi hun er udspekuleret og tænker "ha, der snørrede jeg dem!". Så er det fordi hun føler sig lyttet til, hun er blevet forstået og det viser hun sin glæde over. Og det er rigtig vigtigt at far ikke føler sig afvist, ikke tager det personligt - men i stedet glæder sig over alt det andet som han er super god til og kan netop med Victoria :)
Det er også sådan, at jo mere far gør med Victoria - giver hende skemad, bader hende, skifter hende, leger med hende, kører hende i barnevognen osv. jo mere vil han naturligt også kunne komme på banen, når hun f.eks. skal have en flaske. Jo mere de generelt er sammen, jo mere vil far naturligt kunne overtage, jo bedre vil hun acceptere sin far :)
Med hensyn til hård mave, så lyder det som en god idé at give hende laktulose eller I kan tale med lægen om at give hende Movicol opblandet i vand i sutteflasken - måske ville hun acceptere dette af far, fordi det er noget andet end mælk. Det skal ordineres af lægen og det kan godt være at lægen ikke vil give det før hun er blevet 1/2 år.
Ellers er det laktulose og her må hun få 1ml pr kg hun vejer. Hvis hun vejer f.eks. 6 kg, så kan hun får f.eks. 3 ml morgen og 3ml aften - gerne sammen med lidt frugtmos. I kan justere dosis lidt op og ned over nogle dage, så afføringen virker blød og mængden af laktulose dermed passende.
Stille og roligt skal maden hjælpe maven igang naturligt og i takt med at hun bliver ældre, kan få grovere grød, mere grøntsagsmos, kød, fisk, frugt osv. så vil det naturligt også hjælpe på hendes fordøjelse :)
Børn der ammes kan sagtens få forstoppelse, det er ikke kun et problem der ses hos børn der får modermælkserstatning.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske