Brev:
Natamning - 4 mdr.
16. august 2011
Alder:
4 mdr.
Natamning - 4 mdr.
Kære Helen.
Så fik jeg købt og læst i din bog 'Sådan får du dit barn til at sove' - den er fremragende, tak for det.
Jeg har allerede brugt den flittigt i forhold til at få baby til at sove andre steder end på mig, og det er gået dejligt og helt udramatisk. Jeg har givet hende en nusseklud, og så kan jeg lægge hende i slyngevugge uden problemer. Det er SÅ dejligt i forhold til alt det mas jeg havde sidst. Jeg synes også det er rigtig rart at du bekræfter en i, at baby selvfølgelig ikke skal ligge og skrige utrøsteligt, og at det ik er en katastrofe at tage barnet op. Det er en meget vedholdende myte. Det er en stor hjælp at føle sig sikker på, at det man gør, er ok - jeg er overbevist om, at baby kan mærke, at jeg er rolig og ikke tvivler på mine metoder!
Også rigtig fint med søvnhjulene, så man får en ide om, hvad man omtrenteligt kan forvente. Mine børn kommer desværre nok aldrig helt til at sove så mange timer:-)
Nætterne er gået fint indtil for ca. 2 uger siden. Når jeg siger fint, så mener jeg, at der har været ro. Og det har jeg værdsat, for det har jeg ikke prøvet før. Jeg har ikke talt amninger og den slags, for jeg har bare taget baby over i sengen, og er så faldet i søvn. Så indtil nu, har jeg faktisk sovet rigtig godt.
Nu er det desværre blevet lidt mere bøvlet.
Nu er det som om hun har flere urolige perioder om natten, hvor hun ikke vågner rigtig op, og ikke kan falde i søvn ved at få et bryst i munden. Hun ligger og 'rumler rundt' og giver sig, og vil egentlig gerne tage brystet, men har ikke brug for mælken, som kommer ud. Det kan stå på i flere timer. Nogen gange starter det kl. 2, nogen gange kl. 4.
Hun vil - til min store fortvivlelse - IKKE tage en sut, uanset hvad jeg gør, og jeg har prøvet alt. Inklusive det forbudte sukkervand!
Hun hiver sig rigtig meget i ørene og kradser i dem. Jeg har fået det tjekket hos lægen i sidste uge, som ikke kunne se noget, hverken betændelse eller problemer med tryk. Men jeg synes der kommer meget ørevoks ud hver dag...
Måske er det bare sådan hun gør, når hun er rigtig træt. Det fortrinsvis om natten hun har den adfærd.
Kan der alligevel være noget galt med ører?
Er hun blevet afhængig af brystet som sut?
Hvad kan jeg gøre for at berolige hende? Gerne noget, som er langtidsholdbart.
Vi har meget lidt plads, men jeg har en 'altanseng' sat på vores egen, som indtil nu kun har fungeret som natbord:-) Vil det være et ok sted at prøve at få hende hen i løbet af natten, så hun kommer lidt væk fra lugten af brystet?
Jeg er helt klar over, at slyngevugger kan være vanedannende på en lidt problematisk måde, men jeg er bare så skræmt fra sidste barn, at jeg lige nu værdsætter at alt hvad der har med søvn at gøre kan være udramatisk.
Jeg håber du kan hitte hoved og hale i mine spørgsmål, jeg er lidt træt!
På forhånd tak for hjælpen!
Kærlig hilsen
mor.