Svar: Natamning - 4 mdr.
16. august 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Hvor dejligt at høre, at du har kunne finde hjælp i min bog om børn og søvn - jeg håber du vil læse nogle af mine andre bøger også :)
Det er oplagt at tænke på ørerne - når din datter ligger og virrer med hovedet, småklynker, søger og også hiver sig i ørerne. Det kan godt være fordi hun er træt, men det kan ikke udelukkes at der er noget i ørerne som generer og du kunne overveje at få en ørelæge til at se hende. Ørelægen kan nogle gange se ting som den privatpraktiserende læge ikke kan ... :)
Det kan dog også handle om at hun har en alder nu, hvor hun sover anderledes end tidligere. Med risiko for at gentage mig selv fra min bog, så er det jo sådan, at hendes søvn netop ændrer sig nu.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt. Søvnen er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Når vi drømmer og kan huske vores drømme, så sker det i de perioder, hvor vi sover REM-søvn.
Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".
Jeres datter er altså aldersmæssigt der, hvor hun begynder at have mere stadieinddelt søvn og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med ca 45 minutters intervaller. Sådan oplever mange forældre det. Det betyder altså at barnet ofte en gang i timen vil virke urolig, klynke, virrer med hovedet osv. men gør det i søvne. Hun kan faktisk også ligge og grine i søvne nu ...:)
Samtidig er jeres datter mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring hende. Hun lader sig let forstyrre, når hun skal spise, hun smiler bevidst, kigger efter jer, drejer sit hoved efter lys og lyd, hun interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, hun begynder at kluk-le osv. når I sidder og leger med hende. Også motorisk er hun stærkere nu, hun bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt,sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når I holder hende på skødet osv. Alt det der sker med hende, alt hvad hun oplever, alle stimuli, skal bearbejdes når hun sover og derfor vil I naturligt lige nu opleve at hun kan drømme mere.
Det at hun er så opmærksom kan påvirke hendes indtag af mad om dagen og gøre at hendes behov for brystet sættes ekstra op om natten. Du skal derfor være opmærksom på at hun får mælk nok hele dagen igennem. Det kan være en god idé at du ammer hende fra begge bryster mellem hver lur. Du kan amme fra det ene bryst når hun vågner og amme fra modsatte bryst inden hun skal sove igen. Det kan fylde hende ekstra op, det øger også din mælkemængde og det kan faktisk gøre at hun så begynder at sove lidt mere roligt og bedre kan undvære brystet om natten.
Du har ret i at det kan være en rigtig god idé at lægge hende over i hendes seng om natten, så hun ikke ligger klods op af dig. Netop fordi hun dufter din mælk og derfor naturligt så også vil søge brystet mere og være mere urolig. Hun vil stadig ligge tæt ved dig, skal naturligvis have sin klud, og så må du lægge hånden over på hende og berolige hende med dine kærtegn. Netop din hånd på hendes krop, at du holder hende i hånden, giver lidt tyngde på hende med din hånd kan hjælpe til ro og gøre at hun så sover lidt videre og sover bedre.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske