Svar: MME til nat
16. august 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Mima
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen. Dejligt at du kunne bruge mit tidligere svar :)
Det lyder som om at en flaske om aftenen, vil være en stor hjælp hos jer og vil fungere rigtig godt. Flasken har mange fordele:
For det første ved du præcist hvor meget hun får at spise og det giver naturligt en ro, at vide hvad hun har indtaget.
For det andet kan flasken også gives af far, så du får mulighed for at hellige dig storesøster mere om aftenen, hun har jo også brug for sin mor :)
For det tredje, så kan flasken gives i sengen som du har gjort, så putteritualet ikke afbrydes, men så jeres datter kan falde trygt i søvn, der hvor hun spiser. Det er dog en god idé at få flasken ud af munden på hende inden hun sover helt ... :)
For det fjerde, så mætter modermælkserstatning mere end modermælk og det kan i sig selv gøre at hun måske sover lidt længere og mere sammenhængende
Og for det femte, så har grød ikke samme effekt som en flaske. Grød vil på nuværende tidspunkt kun være smagsprøver og jeg anbefaler normalt at man ikke starter med grød om aftenen men derimod om dagen. Det er vigtigt at skabe mæthed hele dagen igennem.
Det lyder altså som en rigtig god idé at give flaske om aftenen hos jer, og ikke starte med skemaden endnu. Når du oplever at hun ikke længere bliver mæt nok af mælken, så vil det være fint at starte med lidt skemad - og altså gerne lidt smagsprøver om dagen f.eks. til frokost.
Den 14. september udkommer min bog "Helens bog om børn og mad" som jeg bestemt vil anbefale :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske