Svar: Lang middagslur i vuggestuen
16. august 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev - jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende, at din dreng sover så sent om aftenen, for hans nattesøvn er naturligt for kort og derfor har han også brug for at sove midt på dagen - hvilket de fleste børn nu også har i hans alder ...:)
Jeg er desværre ikke så sikker på at løsningen er at skære middagsluren væk eller at afkorte den, som du beskriver det, så handler det måske mere om, at han skal have hjælp til at komme lidt tidligere i seng om aftenen - og så kan middagsluren afkorte sig selv hen af vejen, hvis han har behov for det ...
Jeg får lidt forskellige oplysninger af dig - for det første, at du er nødt til at vække ham om morgenen og det gør naturligt at han har brug for at sove i løbet af dagen. I weekenden kan han sove til han vågner, derfor springe sin middagslur over eller sove meget kort og er så putteklar tidligt om aftenen. Men i hverdagene er du nødt til at vække ham og det gør altså, at han har brug for søvnen om dagen.
Samtidig får jeg indtryk af at han er ved at komme ind i en rytme, hvor det at blive puttet er noget som kan tage rigtig lang tid. Jeg forestiller mig at I forsøger at putte når kl måske er 20-21 og først når kl så er 21.30 falder han endelig i søvn. Det betyder at hele putteseancen tager rigtig lang tid og det er I nødt til at ændre på.
Jeg vil derfor anbefale at du begynder først at putte ham kl. 21.30-22 hvor han lige nu falder i søvn, fordi I derved kommer ind i en rytme, hvor han begynder at forbinde det at komme i seng, med noget som ikke tager mere end 15 minutter. Han skal bades, have nattøj og ren ble, have en godnatgrød, have børstet tænder og så skal han puttes lad os sige kl. 21.45 med en godnathistorie, hvor du sidder der, læser højt, evt. synger lidt og beroliger og betrygger. Og så skulle han gerne sove efter ca 15 minutter.
Når dette har fungeret i nogle dage, så rykker du puttetidspunktet lidt frem, så ritualet er det samme, men så han puttes kl. 21.30, efter nogle dage flytter du så puttetidspunktet til 21.15, så kl 21.00, så 20.45 osv. indtil du rammer det tidspunkt som passer ham og jer godt.
I takt med at han vænner sig til rutinen med at komme i seng og puttetidspunktet om aftenen bliver tidligere og tidligere, så vil nattesøvnen naturligt også blive længere og han burde af sig selv afkorte sin middagslur, hvis han har behov for det.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske