Svar: Frugt - 3 år, 8 mdr.
17. august 2011
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Jette
Der er ikke præcise anbefalinger på indtag af frugt og grønt til børn under 4 år, men børn fra 4-10 år bør spise mellem 300-500 gram frugt og grønt dagligt - afhængigt af alderen. Jeg vil derfor sige at din drengs indtag bør ligge mellem 250-300 gram frugt og grønt dagligt, med den alder han har.
Mindst halvdelen af dette indtag skal være grøntsager og meget gerne de grove grøntsager, som forskellige rodfrugter og kål og han må også meget gerne spise forskellige typer af bønner.
Hvis halvdelen af hans indtag skal være grøntsager så giver det altså plads til mellem 125-150 gram frugt om dagen. Og i gennemsnit svarer én frugt eller én grøntsag til 100g, så han kan altså spise 1-1½ stykke frugt dagligt.
Så måske skyldes hans problemer med løs mave, at han spiser for meget frugt?
Vær også opmærksom på at det kan skyldes at han spiser for mange fibre, får for meget sukker og for lidt fedt ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske