Svar: Fra mælk til grød
17. august 2011
Alder:
5 mdr.
Kære kommende grød-mor
Det lyder som et godt tidspunkt at forsøge med lidt skemad, når jeres datter bliver 5 måneder og når hun samtidig er begyndt at søge ekstra mælk og også følger med, når I spiser :)
Når man begynder med skemad, så er det en god idé at starte med lidt grød. Det er godt at starte med grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa. Hvor risgrød og majsgrød er meget lind i konsistensen er grød af hirse, boghvede og quinoa ofte lavet af flager og det giver en lidt mere fnugget konsistens. Der er således lidt variation efter hvad type grød du vælger at lave.
I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom din datter måske virker til at kunne spise meget, så skal du ikke proppe hende og lade hende selv styre det i starten. Det er vigtigt at du starter med 4-5 skefulde og stopper, så hendes mave har en mulighed for at følge med.
Bibehold den samme type grød de første 3-7 dage og øg stille og roligt indtaget. Efter en uges tid kan du begynde at tilbyde en anden type grød, så hun får lidt forskellig smag og du kan stille og roligt også begynde at tilbyde lidt frugtmos som topping for at variere smagen lidt. Frugtmos kan også have en positiv effekt på maven - f.eks. sveskemos, æble og pæremos. Ved siden af tilbyder du vand af et lille glas eller en lille kop, så hun kan lære at drikke på denne måde.
Når du starter med skemad, bør du starte om dagen og tilbyde hende grød formiddag eller til frokost. Det er vigtigt at starte op om dagen, for at komme stille og roligt igang. Hun er naturligt ofte mest frisk der og problemet ved at starte om aftenen er, at hun så bruger hele natten på at nedbryde føden, hvilket giver ekstra urolig søvn. Det er jo ofte ikke det vi ønsker os :)
Hendes indtag af grød øges langsomt og når det går godt og hun kan spise en lille dl. så kan du begynde at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt. Hun kan så få grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre at få lidt fordelt på to måltider end at spise et stort måltid på en gang. Grøden bibeholder du, så hun får noget hun kender og så kan I forsøge at introducere lidt grøntsagsmos. Det kan være mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash I starter med. Igen vand af kop eller lille snapseglas at drikke til.
I alt hjemmelavet mad skal der tilsættes en tsk fedtstof med mindre du laver maden 100 pct på modermælkserstatning. Hvis du vælger at købe de industrielle produkter, så behøver du ikke tilsætte ekstra fedt med mindre det fremgår af pakken. Nogle pakker indeholder ikke mælk og fedtstof, men det står på. Det er en god idé at bruge forskellige typer fedtstof. I en grød smager smør, kærgården og andre blandingsprodukter ofte bedst, hvorimod til en grøntsagsmos kan man også godt bruge lidt olie, plantemargarine og lignende.
I starten anbefaler jeg ofte at have barnet på skødet, når du tilbyder skemad. Der kan dog være noget praktisk i at sætte barnet i en skråstol eller en sækkestol, hvis du har en sådan, - det er lettere at se hvad du laver og din datter kan spejle sig i dit ansigt - se når du åbner munden og hun gør det samme, når hun skal spise. De fleste børn er 6 måneder inden de kan sidde i høj stol.
Sammen med skemaden får hun altid vand af kop og derefter skal hun have mælk og puttes til lur. Mælkeindtaget og tilbuddet om mælk er fuldstændig som det plejer at være, skemaden kommer ligesom ud over det hun normalt får og giver derfor stille og roligt lidt mere mæthed.
Når hun kommer godt igang med skemaden, så vil hendes rytme ændre sig og det vil naturligt også påvirke aftenen og puttetidspunktet om aftenen. Det vil ofte være sådan, at hendes søvn i løbet af dagen også ændre sig i takt med at hun bliver ældre og de fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun to lure dagligt. Den uro du oplever om aftenen nu, kan godt være tegn på at hun måske ikke er helt træt nok til at sove, når du forsøger at putte hende - fordi hun stille og roligt skal til kun at sove 2 og ikke 3 lure dagligt, så powernappen eftermiddag springes over.
Lige nu har hun sandsynligvis stadig behov for sin 3. lur og det er vigtigt at du giver hende den - men det kan være forandringen der er på vej, som giver lidt ur nu :) Prøv om ikke hun skal puttes lidt senere, og se om det hjælper hende til bedre at kunne falde i søvn, når tid er :)
Vil også lige fortælle at min næste bog "Helens bog om børn og mad" udkommer her den 14. september - i den kan du læse alt om hvordan du kommer gang med skemad, om overgangen til hapsere og familiemad, finde opskrifter og svar på alle de spørgsmål der ofte dukker op undervejs :)
Rigtig god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske